برای شناخت اسلام باید محتوا تولید کرد/ هدف مرکز اسلامی برزیل ترویج معارف اهل بیت(ع) است

مدیر مرکز اسلامی برزیل اظهار داشت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که می فرمایند در «فضای مجازی فعال و به‌روز باشید»، مرکز اسلامی برزیل علاوه بر ترجمه و چاپ کتاب‌های مذهبی و دینی در فضاهای مجازی هم بسیار فعال است.

 
برای شناخت اسلام باید محتوا تولید کرد/ هدف مرکز اسلامی برزیل ترویج معارف اهل بیت(ع) است

مرکز اسلامی برزیل که دفتر مرکزی آن در سائوپولو مستقر است را می‌توان از فعال‌ترین مراکز شیعی آمریکای لاتین به‌شمار آورد. این مرکز اسلامی در زمینه انتشار معارف اسلامی و سیره اهل بیت(ع) با محوریت ارائه خدمات فرهنگی، پژوهشی و رسانه‌ای در برزیل مشغول به فعالیت است.


«ناصرالدین خزرجی» مدیر این مرکز اسلامی که برای شركت كه هفتمين اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بيت (ع) به ایران سفر کرده بود، درباره این مرکز و فعالیت‌هایش توضیحاتی را ارائه داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

وی با اشاره به این مطلب که «مركز بزرگ اسلامی برزيل» در سال ۱۹۹۹ میلادی و حدود ۲۲ سال قبل توسط پدرش «شیخ طالب حسین خزرجی» در ساپائولو کار خود را آغاز کرد، گفت: شیخ خزرجی از طرف مراکز دینی ایران حدود ۳۳ سال پیش، به برزیل اعزام شد و امامت مسجد محمد رسول الله (ص) برزیل را بر عهده گرفت.


خزرجی ادامه داد: شیخ خزرجی در همان ابتدای ورود متوجه شد کمبود محتوای اسلامی به زبان پرتغالی باعث ایجاد مشکلات زیاد و همچنین عدم شناخت درست مردم برزیل از اسلام شده است لذا در همان ابتدای کار شروع به فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و دینی کرد.


برای حفظ اسلام و مذهب باید محتوا داشت


خزرجی بیان کرد: پدر در آن زمان کمبود محتوا را به شدت احساس کرده بودند، چون بر این عقده بودند که صرفا شرکت در مراسم دینی و مذهبی برای شناخت اسلام کافی نیست و این کمبود محتوا سبب شد که او مشغول به نوشتن بعضی از اصول، عقاید و احکام به صورت ساده و روان و در برگه‌هایی به صورت بروشور شدند و در بین مردم پخش می‌کردند.
 
وی تاکید کرد: تصمیم و اراده‌ای که مرکز اسلامی برزیل در زمینه «تولید محتوا» طی این سال‌ها انجام داد سبب شد، ما بزرگترین بانک «معارف اسلامی اهل بیت (ع)» در جهان را در مرکز خود داشته باشیم.

 
مدیر مرکز اسلامی برزیل ادامه داد: در سال‌های گذشته شیخ خزرجی کتابی به زبان پرتغالی با موضوع زندگی «حضرت محمد و اهل بيت (ع)» نوشتند. نگارش این کتاب سبب شد بسیاری از مردم برزیل با زندگی اهل بیت(ع) و همچنین اسلام آشنا شوند.

 
وی با بیان اینکه کار از جایی شروع شد که شیخ خزرجی تصمیم به تولید محتوا و ترجمه آن برای مخاطب برزیلی گرفت، خاطر نشان کرد: این مرکز بر اساس فرهنگ و بر طبق روشی که برای مردم این سرزمین قابل درک باشد، کتاب‌های زیادی را به نگارش درآورده است.

 
ترجمه کتاب‌های اسلامی به زبان برزیلی


این عالم دینی با تاکید این مطلب که  در این مرکز مقالات و کتاب‌هایی در رابطه با مبانی فکری و اعتقادی اسلام ترجمه شده است، گفت: این کتاب‌ها در برزیل و در سایر کشورهای پرتغالی‌زبان توزیع می‌شود.

 
وی تعدادی از تألیفات این مرکز را اینگونه نام برد: ترجمه و انتشارکتب اعتقادی و اخلاقی شیعه، ترجمه کتب شیعه در اسلام به قلم علامه طباطبایی، نهج البلاغه، رسالة الحقوق امام سجاد(ع)، درس‌هایی از نهج البلاغه و دروسی از قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری و کتب آیت الله سید محمد باقر صدر، داستان های اصحاب حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار (ع) و داستان انبیا به زبان پرتغالی که به تازگی چاپ شده است.

 
ناصرالدین خزرجی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که در «فضای مجازی فعال و به‌روز باشید»، گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری علاوه بر ترجمه و چاپ کتاب‌های مذهبی و دینی مرکز اسلامی برزیل در فضاهای مجازی هم بسیار فعال است. صفحه این مرکز در شبكه های اجتماعی یکی از پر بیننده‌ترین و فعال‌ترین صفحات مراکز اسلامی شیعه در جهان را داراست

 
وی ادامه داد: ما با مراکز دیگری که در زمینه‌های مسائل دینی بر طبق معارف اهل بیت(ع) تولید محتوا می‌کنند در ارتباط مستقیم هستیم و به نوعی تبادل اطلاعات و اخبار انجام می‌دهیم.


هدف مرکز اسلامی برزیل، ترویج معارف اهل بیت است

 

وی با اشاره به این مطلب که هدف ما ایجاد دوستی و نزدیکی بین مراکز و با هدف ترویج معارف اهل بیت(ع) است، گفت: در رابطه با انجام مراسم‌های مناسبتی همیشه با مراکز و مساجد دیگر هماهنگ بوده‌ایم که تداخلی در مراسم صورت نگیرد. همچنین معتقدیم اگر در مرکزی مراسمی برگزار می‌شود دیگر نیاز به برگزاری مراسم مشابه آن در مراکز دیگر وجود ندارد.

 
مدیر مرکز اسلامی برزیل ادامه داد: به عنوان مثال بنده زمانی که به مسجد محمد رسول‌الله (ص) که در سائوپائولو است می‌روم، صرفاً برای شرکت در مراسم نیست، بلکه به ترجمه مراسم به زبان برزیلی برای شرکت کنندگان دیگر مشغول می‌شوم.
 
در برزیل آزادی دین و بیان وجود دارد


وی با بیان این مطلب که در برزیل حدود ۵۰ مرکز فرهنگی - اسلامی مشغول به کار است، گفت: از این تعداد ۱۵ مرکز متعلق به شیعیان است.

 
خزرجی ادامه داد:  اولویت تمامی این مراکز، ارتباط و دوستی یکدیگر است و همچنین مبنای کار ما بر این است با تمامی مراکز دیگر ارتباط نزدیک و تبادل اطلاعات داشته باشیم.

 
مدیر مرکز بزرگ اسلامی برزیل گفت: در چند سال اخیر به دلیل اتفاقات و تنش های سياسی بین کشورهای مسلمان جهان،  ارتباط ما با مراکز دیگر تا حدودی محدود شده است.

 
 خزرجی با اشاره به  این که در قانون برزیل از تمامی اقلیت‌های دینی حمایت شده است، خاطرنشان کرد: مرکز ما از این قانون به نفع خود و برای پیشبرد مراسم و تبلیغات اسلام استفاده می‌کند. مراکز موجود در برزیل با یکدیگر تعامل دارند و مرکز ما تمامی سعی خود را کرده است که کمترین برخورد را با دیگران داشته باشیم.

 
وی تعامل شهروندان غیر مسلمان برزیلی با مرکز را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: شهروندان برزیلی روحیه مذهبی داشته و از نمايشگاه هاي اسلامی و دیگر فعالیت‌های این مرکز استقبال می‌کنند.

 

......................

پايان پيام/ 213    

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
2+9=? کد امنیتی