آیت‌الله اختری: ایران اسلامی دیگر نه دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق/ سفیر انگلیس اخراج و دولت روسیه سفیر خود را فراخوانده و محاکمه کند

سه شنبه, 26 مرداد 1400

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: حرکت خبیث و ضد ایرانی سفرای روسیه و انگلیس قابل گذشت نیست و با عذرخواهی جایگاه جمهوری اسلامی حفظ نخواهد شد.

آیت‌الله اختری: ایران اسلامی دیگر نه دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق/ سفیر انگلیس اخراج و دولت روسیه سفیر خود را فراخوانده و محاکمه کند

آیت الله محمد حسن اختری، سفیر اسبق ایران در سوریه در یادداشتی به بازسازی صحنه ننگین کنفرانس تهران پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتشار عکس توهین آمیز و گستاخانه وبه دور از عرف و رعایت قواعد دیپلماتیک و بر خلاف اصول و مبانی روابط بین المللی و روابط دو جانبه، دو سفیر انگلیس و روسیه در باغ سفارت روسیه با هدف باز سازی دیدار سران روسیه، آمریکا و انگلیس پس از جنگ جهانی دوم، احساسات و عواطف و غرور ملی و مذهبی مردم آزادیخواه و شریف ایران را جریحه دار کرد، و بازتاب گسترده ای درفضای مجازی را در پی داشت.
برای درک صحیح و کالبدشکافی این واقعه و صحنه ننگین موارد ذیل ارائه می گردد:

۱_ اقدام بازسازی صحنه ننگین کنفراس تهران در دوره رژیم پهلوی و پس از پایان جنگ جهانی دوم با هدف یاد آوری یکی از حقارت آمیز ترین روزهای تاریخ معاصر ایران توسط دوسفیر روسیه و انگلیس در تهران، نشان از ذهنیت سلطه گرانه و میراث باز مانده از دوران استعمار است که متاسفانه گردانندگان این نمایش مسخره و موهن در شرایطی اقدام نمودند که دولت جدید سرگرم تشکیل دولت و کابینه بوده و دولت قبلی در حال واگذاری قدرت بودند، و شاید سعی می‌کردند تا ایران را ناتوان و بی اراده نشان دهند.

۲_ اقدام غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه دو سفیر روسیه و انگلیس به هیچ وجه قابل پذیرش و توجیه پذیرنبوده و برخلاف ادعای مقامات رسمی آن دو کشور مبنی بر روابط دوستانه، انتشار تصاویر این دوسفیر مرموز، ادعاهای دولت متبوعشان را نقش بر آب کرده است و تنها جبران این خبط سیاسی عذرخواهی رسمی و بازگرداندن آن دو فرستاده نابخرد و اعزام دوسفیر جدید که پیشینه جاسوسی و اطلاعاتی نداشته باشند، می باشد.

۳_سفیر روسیه که بیش از ده سال بعنوان نماینده کشورش در ایران حضور داشته بخوبی باید حساسیت های ملی و اعتقادات دینی مردم ایران و مسئولان این کشور را بداند و انتشار این عکس به ظاهر یادگاری را نمی توان صرفا اقدام سهوی تلقی کرد وبی تردید وی یا نفوذی دستگاه‌های امنیتی غرب است و یا در تور اطلاعاتی سفیر انگلیس گرفتار گردید وضربه جبران ناپذیر ی به روابط ایران و روسیه وارد نمود.

۴_دو نماینده خارجی روسیه و انگليس با این خطای بزرگ و خبط دیپلماتیک باید بدانند ایران اسلامی به رهبری حکیم فرزانه و رسالت مدار حضرت آیت الله امام خامنه ای وموقعیت و جایگاه سیاسی جمهوری اسلامی ایران با آن دوره سیاه استعمار زده بسیار تفاوت دارد، نه ایران اسلامی دیگر دست نشانده غرب است و نه مرعوب شرق، و نه دیگر تحقیر ملی را بر می تابد و نه به ترفندها و توهین ها بی تفاوت می ماند، و مقاومت وفداکاری ملت قهرمان و شهید پرور ایران در باره توطئه های بی شمار از جمله بر انگیختن جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، بزرگترین دلیل این مدعا است.

صحنه گردانان و توطئه کنندگان بدانند ایران اسلامی با قدرت وشجاعت و به رهبری حضرت امام خامنه ای همانند گذشته نقشه های آنها را خنثی خواهد کرد و امروز ملت غیور ایران در میدان و صحنه است و اجازه دخالت و یا توهین سلطه گران غرب وشرق را نمی دهد.

واکنش قاطع مقامات کشورمان و فراخواندن این دو سفیر به وزارت امور خارجه کشورمان ونیز یادداشت جناب دکتر ظریف که تاکید کرد( که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.و مردم ایران نشان دادند که استقلال ایران هرگز نمی تواند موضوع تصمیمات سفارت ها و قدرت های خارجی باشد)، قابل تقدیر است ولی کافی نیست، و لازم است اقدام مؤثرتری اتخاذ شود.

دو پیشنهاد دارم:

الف : به وزارت امورخارجه تذکر و یاد آوری می کنم که این حرکت خبیثانه را شوخی نپندارد و بدانند که این توطئه علیه ایران و روابط دو جانبه با روسیه است. لذا پیشنهاد می کنم این وزارتخانه با این دو سفیر جاسوس و دشمن برخورد جدی ودر شان قدرت، عزت وشان نظام صورت بگیرد.

ب : از دولت روسیه خواسته شود، چنانچه به روابط ایران و روسیه علاقمند و پایبند است باید هرچه زودتر سفیر خود را فرا بخواند و محاکمه کند، چون وی دشمن روسیه است و در این شرایط کنونی در تور توطئه‌ اطلاعاتی سفارت انگلیس گرفتار آمد.

ج: سفیر انگلیس ودولت وسفارتشان در تهران که همواره در آشوبها و فتنه ها و برانگیختن اختلافات نقش مخرب وزیانبار داشته و مواضع ضد ایرانی این استعمار پیر محسوس و عیان است باید هرچه زودتر اخراج گردد تا درس وعبرت دیگران شود.

در پایان خاطر نشان و تاکید می کنم این حرکت خبیث و ضد ایرانی این دو سفیر خیانت پیشه قابل گذشت نیست و با عذرخواهی جایگاه جمهوری اسلامی حفظ نخواهد شد.

و بر این باورم بسیاری از مردم اگر این اقدام خصمانه دو سفیر کذایی را بدانند با اخراج آنها موافق خواهند بود و فقط دوستان انگلیس و آمریکا مخالف و نگران خواهند شد.

محمدحسن اختری
سفیر اسبق ایران درسوریه

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8*8=? کد امنیتی