آیت‌الله رمضانی: اهانت به قرآن، توهین به انسانیت، معنویت و عقلانیت است/ جریان لیبرالیسم نمی‌تواند در برابر قدرت قرآن ساکت بماند

دوشنبه, 02 مرداد 1402

«قدرت مسلمانان باید به جایی برسد که در هیچ جای عالم اهانت به مقدسات صورت نگیرد. امیدوارم در آینده چنین اتفاقاتی در غرب صورت نگیرد، چرا که همه این‌ها به ضرر خودشان خواهد بود.»

آیت‌الله رمضانی: اهانت به قرآن، توهین به انسانیت، معنویت و عقلانیت است/ جریان لیبرالیسم نمی‌تواند در برابر قدرت قرآن ساکت بماند

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) -  نشست هم‌اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن‌سوزی عصر امروز ـ دوشنبه 2 مردادماه 1402 در تالار علامه جعفری(ره)‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد.

آیت‌الله رضا رمضانی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم و دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) طی سخنانی در این نشست علمی گفت: نگاه ما نسبت به قرآن باید نگاهی جامع، عمیق و دقیق باشد. قرآن کتاب زندگی است که عمل به آن سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه توهین به قرآن، توهین به انسانیت، آزادی، عدالت، معنویت و عقلانیت است، افزود: در این چند دهه اخیر، اهانت‌هایی به قرآن کریم در گوشه و کنار عالم رخ داده است. این مورد اخیر تبدیل به یک رویداد زنجیره‌ای شده است که قلوب شیعیان، مسلمانان و پیروان ادیان را جریحه‌دار کرده است. همه اینها به خاطر جایگاه قرآن در عرصه‌های اجتماعی است. همین جهات اجتماعی قرآن، دیگران را به عجز درآورد. آن‌ها ستیز با قرآن را در پروژه‌های خود قرار می‌دهند، اما همگان می‌دانند که بحث اسلام‌ستیزی به واسطه ظهور اجتماعی اسلام و قرآن بوده است. کسانی که معتقد بودند در دنیای امروز دیگر انقلاب دینی رخ نمی‌دهد و امری محال است، انقلاب اسلامی ایران را به عنوان معجزه قرآن و ظهور و بروز ساحت اجتماعی قرآن دیدند که نقض تمام نظریه‌های متفکران غربی بود.

وی با اشاره به سابقه این اهانت‌ها، به بخشی از پیام مقام معظم رهبری در سال 1389 نسبت به قرآن‌سوزی در آمریکا اشاره کرد که فرموده بودند: «اهانت جنون‌آمیز و نفرت‌انگیز و مُشمئزکننده به قرآن مجید در کشور آمریکا که در سایه‌ی امنیت پلیسی آن کشور اتفاق افتاد، حادثه‌ی تلخ و بزرگی است که نمی‌توان آن را تنها در حدّ یک حرکت ابلهانه از سوی چند عنصر بی‌ارزش و مزدور به حساب آورد. این یک اقدام محاسبه‌شده از سوی مراکزی است که از سال‌ها پیش به این طرف، سیاست اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را در دستور کار خود قرار داده و با صدها شیوه و هزاران ابزار تبلیغاتی و عملیاتی، به مبارزه با اسلام و قرآن پرداخته‌اند.

این اقدام کینه‌توزانه، نه آغاز یک جریان، بلکه یک مرحله از روند طولانی مدتِ اسلام‌ستیزی به سرکردگی صهیونیسم و رژیم آمریکا است. اینک همه‌ی سران استکبار و ائمة‌الکفر در برابر اسلام قرار گرفته‌اند. اسلام، دین آزادی و معنویت انسان، و قرآن کتاب رحمت و حِکمت و عدالت است؛ وظیفه‌ی همه‌ی آزادی‌خواهان جهان و همه‌ی ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلام‌ستیزی با این شیوه‌های نفرت‌بار مقابله کنند.»

آیت‌الله رمضانی، پیام رهبر انقلاب در آن برهه و همچنین در اقدام اخیر را راهبردی برای امت اسلامی معرفی کرد و گفت: مسلمانان برای زندگی مسالمت‌آمیز با کل بشریت از هر جهتی آمادگی دارند، اما اگر زورگویی و خودکامگی باشد و بخواهند به دین ضربه بزنند و اهانت کنند، قابل پذیرش و قبول نخواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) حضور جامع اسلام در عرصه‌های زندگی و اقبال به آرمان‌های انقلاب را از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام در ساحت اجتماعی ظهور و بروز کرده و مدعی حکمرانی در عصر پست‌مدرنیته است و جریان لیبرالیسم نمی‌تواند در برابر این قدرت ساکت بماند. غرب و شرق همواره درصدد براندازی یا محدود کردن دین بودند، آنها نتوانستند با اصل دین مقابله کنند، به همین علت در تلاش هستند دین را به جنبه فردی محدود کنند. اینها درصدد هستند که قداست‌زدایی را نهادینه کنند. این مسئله بسیار مهمی است. در غرب می‌گفتند: توهین به حضرت عیسی، حضرت مریم و دیگر مقدسات چیزی معمولی است. آن‌ها باید ادبیات مفهومی خود را تغییر دهند و اینکه به بهانه آزادی بیان به مقدسات بشری اهانت کنند، قابل پذیرش نخواهد بود.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به تصریح مفهوم آزادی در اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: این اعلامیه، برای بشر آزادی قرار داده، مگر اینکه آزار و اذیت دیگران را به دنبال داشته باشد. این اهانت‌ها اگرچه آزار و اذیت جسمی نیست اما آزار و اذیت روحی است که بسیار بدتر از آزار و اذیت جسمی است. قلب بیش از دو میلیارد مسلمان با سوزاندن قرآن به درد آمده، اما این اهانت‌ها کاری است که قطعا نتیجه نخواهد داد.

وی با توصیه به نخبگان و حقوقدانان جهان افزود: حقوقدانان دنیا این قضیه را بررسی کنند که امری اینچنینی که باعث آزار و اذیت روحی و روانی بیش از دو میلیارد انسان، بلکه کل پیروان ادیان و تمام بشریت شده چگونه است؟ اندیشمندان باید وارد میدان شوند و ابعاد مختلف این مساله بررسی شود. غرب هم باید تکلیف خود را در این حوزه مشخص کند. برخورد دوگانه غرب پذیرفتنی نیست. همه این‌ها درحالی است که پاپ هم گفته نباید به بهانه آزادی بیان به مقدسات اهانت شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه بحث جرم‌انگارانه بودن توهین به پیامبر و ائمه الهی در کتاب های فقهی ما مفصل بحث شده است، خاطر نشان کرد: زمانی در غرب، اهانت به مقدسات جرم محسوب می‌شد، اما امروزه وجود ندارد. اگر غرب، جرم‌ بودن اهانت به مقدسات از جمله به کتاب‌های آسمانی، پیامبران و... را نپذیرد، این امر منجر به اتفاقات و رخدادهای ناگواری در دنیا خواهد شد. سازمان‌های بین‌المللی، سازمان کنفرانس اسلامی، عالمان و اندیشمندان دینی باید در این عرصه حضور پیدا کنند و به لحاظ حقوقی بحث جرم‌انگارانه بودن اهانت به مقدسات را مورد بحث قرار دهند و نسبت به این اتفاق اخیر و ناگوار که قلب بیش از چهار میلیارد پیرو ادیان ابراهیمی را رنجیده خاطر کرده باید برای افراد خاطی، اشد مجازات در نظر گرفته شود.

وی با یادآوری سرنوشت سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی افزود: در این توهین‌ها، مسلمانان هم کوتاه نخواهند آمد و اهانت‌کنندگان روز آرامی نخواهند داشت. چه بسا نگاه اهانت به مقدسات در کشورهای لائیک و کشورهای سکولار با کشورهای اسلامی و مسلمان متفاوت باشد، اما آن‌ها باید بدانند که کشورهای اسلامی و تک تک مسلمانان این را برنمی‌تابند و در آینده خواهند دید که چه خبطی مرتکب شده‌اند. جای تاسف است که دولت سوئد هم با این اقدام جنایتکارانه همکاری کرده است.

آیت‌الله رمضانی در پایان ابراز امیدواری کرد: قدرت مسلمانان باید به جایی برسد که در هیچ جای عالم اهانت به مقدسات به هیچ وجه تحقق پیدا نکند. کشورهای غربی بدانند امروزه یک قدرت فکری، معنوی و اخلاقی در دنیا به نام اسلام مطرح است که می‌تواند در نظام بشری پاسخگوی بسیاری از پرسش‌هایی باشد که غرب در بحران با آن مواجه شده است. امیدوارم در آینده چنین اتفاقاتی در غرب صورت نگیرد، چرا که همه این‌ها به ضرر خودشان خواهد بود.

شایان ذکر است، هم‌اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن‌سوزی با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد،‌ آیت‌الله احمد مبلغی، آیت‌الله رضا رمضانی، حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی‌پور و جناب آقای دکتر محمود حکمت‌نیا، برگزار شد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8-6=? کد امنیتی