آیت الله رمضانی: تولیدات مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید بر اساس ابتکار، خلاقیت و نیازهای مناطق مختلف دنیا باشد

شنبه, 09 بهمن 1400

آیت الله رمضانی با اشاره به ضرورت همدلی و همکاری در مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: هر مجموعه باید نقد درون گروهی، گفتگو و مباحثه داشته باشد و با مشورت و همفکری به تصمیم سازی برسد؛ اما پس از تصمیم گیری، همه باید مدافع تصمیمات و پیرو سیاست های کلی مجمع باشند.

آیت الله رمضانی: تولیدات مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید بر اساس ابتکار، خلاقیت و نیازهای مناطق مختلف دنیا باشد

 مراسم انتصاب چند تن از مسئولان مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیش از ظهر امروز شنبه 9 بهمن ماه 1400 در تالار اجتماعات اهل بیت(ع) در ساختمان مجمع در شهر قـم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله «رضا رمضانی» اظهار داشت: در برهه ی اخیر ساختار جدیدی تعریف کرده ایم؛ روی آن کار زیادی شد و امیدواریم در عرصه عمل به بهترین شکل کارها به پیش برود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بیان کلیاتی از حرکت و شیوه مدیریت در دوره جدید اظهار داشت: بر اساس مجموعه اطلاعات، مجمع در مسیر تحول قرار گرفته است. لذا تأکید ما بر افزایش شناخت نسبت به هم، تفاهم، تعامل و هم افزایی بین نیروها است تا زمینه ارتقاء و تحول ایجاد شود.

ایشان درباره ساختار و چهارچوب مدیریتی مجمع اظهار داشت: در مدیریت باید جنبه های فقهی رعایت گردد و به باید و نبایدها در حوزه فقه توجه شود. همچنین مدیریت باید علمی باشد و داده های علمی بروزسانی شود. ما به سنت های گذشته پایبندیم اما آنها را کامل نمی دانیم و در تحولات مدیریتی به اصول و مبانی و اسناد بالادستی باید توجه شود.

این استاد عالی حوزه های علمیه افزود: مدیریت باید اخلاق محور باشد و در همه حوزه ها به آموزه های اخلاقی اسلام از احترام و تکریم و دیگر فضائل اخلاقی پایبند باشیم. به همین دلیل ضروری است از امور مغایر اخلاق اسلامی پرهیز شود؛ بنابراین اول آموزه های اخلاقی اسلام را در خودمان اجرا کنیم تا در حیطه اجتماعی تحقق یابد.

آیت الله رمضانی تأکید کرد: در عرصه مدیریت، نگاه باید ولایی باشد. سرپرست و مسئول به همکاران خود باید اظهار محبت کند و نه تظاهر به محبت! محبت باید در مجموعه حاکم باشد. این دستور در نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر به صورت دقیق و عمیق درباره نظام مدیریت اسلامی آمده است.

وی با اشاره مجدد به "ضرورت همدلی و همکاری در مجمع جهانی اهل بیت(ع)" افزود: هر مجموعه باید نقد درون گروهی، گفتگو و مباحثه داشته باشد و با مشورت و همفکری به تصمیم سازی برسد؛ اما پس از تصمیم گیری، همه باید مدافع تصمیمات و پیرو سیاست های کلی مجمع باشند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: روح حاکم، تعامل بین نیروهای مجمع باشد. دغدغه اصلی ما اجلاس هفتم است به گونه ای که با شناخت آسیب ها و آفت ها، نسبت به اجلاس های گذشته بتوانیم این وظیفه را به نحو بهتری انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه معاونت ها باید فلسفه تصمیمات را به نیروهای خود توضیح دهند، افزود: با توجه به آیات ﴿رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدري * وَيَسِّرْ لِي أمْرِي * وَاحْلُلْ عُقدَةً مِنْ لِساني * يَفْقَهُوا قَوْلي * وَاجْعَلْ لِي وَزيرًا مِنْ أهْلي﴾ مدیر باید شرح صدر، اشراف اطلاعاتی و اخلاق خوب داشته باشد. همچنین ضرورت دارد مدیر مسلط به امور بوده، قدرت بیان داشته باشد و تصمیات را بدون اغلاق به مجموعه خود تبیین و تفهیم کند. از سوی دیگر مدیر یارانی داشته باشد تا به اهداف برسد.

رییس سابق "اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه" درباره اهمیت پژوهش با ادبیات بومی اظهار داشت: در اداره کل مطالعات، تحقیقات و پژوهش؛ پژوهش ها بر اساس نیازها و ضرورت ها باشند؛ مخصوصا درباره نیازهای منطقه ای لازم است با دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز گفتگو شود.

وی با بیان اینکه شناخت ادبیات در عرصه پژوهش و تبلیغ مهم است، افزود: بسیاری از کارهای ما بر اساس ادبیات بومی نیست. ترجمه با ادبیات و زبان بومی با ترجمه ای که در این چهارچوب نباشد، بسیار متفاوت است؛ لذا مترجم باید به ادبیات و زبان مبدأ و مقصد تسلط داشته باشد.

آقای رمضانی تأکید کرد: ضروری است با ادبیات بومی آشنا باشیم والا کتاب هایی که با هزینه زیاد ترجمه می شود، هیچ کاربردی نخواهد داشت. امروزه با شناخت تغییر ذائقه ها به مطالعات، تحقیقات و پژوهش بپردازیم. کتابی که با فضا و ادبیات ایرانی نوشته شده است، با ادبیات حاکم بر پاکستان مناسب نیست و مسائلی که برای ما بدیهی است احتمال دارد برای دیگران نظری باشد.

ایشان وی درباره "موضوعاتی که باید در معاونت علمی ـ فرهنگی مجمع به آنها بپردازد" هم گفت: امروزه بحث های انسان شناسی مهم است. باید کتابی درباره انسان شناسی از منظر اهل بیت(ع) نوشته شود. همچنین امروزه خیلی ها دنبال الگو هستد و معرفی الگوی جامع بشری از مباحث اساسی است.

وی اضافه کرد: بحث مقاومت از منظر اهل بیت(ع) و قرآن از مسائل مهم دیگر است. رحمت در کنار مقاومت است و مقاومت باید به صورت صحیح تبیین شود. چون امروزه کشورهای مسلمان ذیل نظام سلطه هستند و دیدگاه اسلام درباره مقاومت باید تئوریزه شود. همچنین باید به مباحث عدالت خواهی و زندگی مصلحانه از منظر اهل بیت(ع) پرداخته شود به دلیل اینکه مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) به دنبال جنگ نیستند اما خودکامه را به جای خود می نشانند.

این استاد عالی حوزه های علمیه ادامه داد: به سبک زندگی اهل بیت(ع) باید پرداخته شود. اهل بیت(ع) به ما خلوت و جلوت و زندگی و مسائل اجتماعی را آموخته اند. بنابراین در جنبه های مختلف سبک زندگی اهل بیت(ع) به صورت مساله محور بررسی شود.

وی با تأکید بر لزوم بروز شدن پژوهش ها و مطالعات گفت: برای چگونگی فعالیت مجمع به مطالعات منطقه ای و میدانی نیاز داریم. اینکه در کشورهای مختلف، اهل بیت(ع) را چگونه و با چه ادبیاتی معرفی کنیم، به پژوهش نیاز است. همچنین ثمره تحقیقات می تواند برای ویکی شیعه تبدیل به مدخل شود و ویکی شیعه می تواند از کارشناسان برای تقویت کارها استفاده کند. ویکی شیعه با حضور و مشورت با کارشناسان می تواند نقش بی بدیل داشته باشد.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه مطالعات و آثار مجمع باید کاربردی باشد افزود: از وظایف دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز، پیشنهاد راهکارهای خلاقانه برای مجمع است. در دوره های مختلف با حضور مدیران، خلاقیت هایی را در مجمع شاهد بودیم اما بزرگترین آسیب این است که با رفتن مدیر خلاق، خلاقیت ها هم می رود. لذا خلاقیت در مجمع نباید عاملیت محور باشد و باید ساختار محور شود؛ لذا خلاقیت سیستمی شود و تکیه به فرد نباشد و همه افرادی که در مجمع کار می کنند باید خلاق باشند.

وی با بیان اینکه دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز باید نگاه کلان داشته باشد، ادامه داد: دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز درباره اینکه چه مقدار به اهداف نزدیک شده ایم و راهبردها و راهکارهای نزدیک شدن به اهداف را بررسی کند. دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز باید به دبیرکل کمک کند که دبیرکل چگونه مجموعه خلاق و مبتکر داشه باشد.

آیت الله رمضانی با تأکید بر "لزوم اتقان و اِحکام و علمیت تولیدات مجمع" نیز گفت: "شورای علمی تخصصی" باید در معاونت علمی فرهنگی مجمع تشکیل شود و کارها را با اصول علمی به پیش ببرد. "شورای کتاب" نیز باید در کارگروه های تخصصی و با حضور متخصصان رشته های مختلف تشکیل شود.

وی درباره معرفی مدیرکل دفتر امور مطالعات، تحقیقات و پژوهش اظهار داشت: حجت الاسلام «عبدالله توانا» در بخش های مختلف تجربه مدیریتی و تدریس دارد. وی با امور آموزشی آشناست و برای تبلیغ به خارج از کشور سفر کرده است. ایشان برای اداره کل دفتر امور مطالعات، تحقیقات و پژوهش گزینه خوبی است و امیدوارم با حضور ایشان فصل جدیدی از فعالیت های پژوهشی در عرصه بین الملل را شاهد باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره مشاور جدید معاون علمی و فرهنگی این سازمان هم اظهار داشت: حجت الاسلام «حسینی عارف» با مجمع جهانی اهل بیت(ع) آشناست؛ نزدیک به دو دهه است که در مجمع حضور دارد و نیروی توانمندی در زمینه های مختلف - بویژه فضای مجازی و خبرگزاری ابنا - بوده است. وی در حوزه های علمی فرهنگی مشاوره های لازم را ارائه خواهد کرد و کمک کار حجت الاسلام فرمانیان خواهد بود تا فضای جدید خوب و مطلوب برای توسعه کار فراهم شود. همچنین از حجت الاسلام عارف در بخش های مختلف استفاده می کنیم.

وی درباره مدیر دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز گفت: حجت الاسلام «اسحاقی» به حوزه های مختلف آشناست و به چند زبان تسلط دارد. ایشان در لبنان حضور داشته و کسی که در لبنان مسئولیت داشته باشد با عرصه بین الملل و جهان اسلام آشناست. وی همچنین مطالعاتی در جهان اسلام دارد و در عرصه های آموزشی و پژوهشی آثار و فعالیت هایی دارد.

* فرمانیان: همه محصولات معاونت فرهنگی مجمع با توجه به نیازهای بین المللی خواهد بود

سرپرست معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این نشست بر اهمیت "هم افزایی" و "کار جمعی" برای پیشبرد اهداف این سازمان بین المللی تأکید نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مهدی فرمانیان» تصریح کرد: همه پژوهش ها و محصولات معاونت علمی و فرهنگی باید بر مبنای نیازها و تقاضاهای معاونت امور بین الملل مجمع تولید شود؛ و یا اگر نیازی را خود ما دریافتیم لازم است که شروع کار با تأیید آن معاونت باشد.

وی نیز با معرفی کوتاهی از سه برادری که احکام خود را دریافت می کنند، ابراز امیدواری کرد که آنها در انجام وظایف محوله خود موفق باشند.

در انتهای این جلسه، احکام آقایان توانا، حسینی عارف و اسحاقی به دست دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به آنان اعطاء گردید.

برای خواندن احکام این انتصابات جدید و سوابق منصوبان روی لینک های زیر کلیک کنید:

ــ انتصاب حجت الاسلام «عبدالله توانا» به عنوان مدیر کل دفتر امور مطالعات، تحقیقات و پژوهش مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

ــ انتصاب حجت الاسلام «حسینی عارف» به عنوان مشاور معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

ــ انتصاب حجت الاسلام «محمدرضا اسحاقی» به عنوان سرپرست دفتر امور راهبردی و اندیشه ورز مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

 

15af276e46efe81c5a489aeaee8ced1e_173.jpg

 

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
7*2=? کد امنیتی