توصیه های مهم دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به طلاب/ حوزه باید طلبه متناسب با نیازهای جامعه تربیت کند

دوشنبه, 27 شهریور 1402

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: یک طلبه باید به غیر از فقه در یک رشته دیگر هم تخصص داشته باشد ، مثلا در کلام یا اخلاق یا فلسفه یا تفسیر یا حدیث متخصص شود، طلبه اگر به صورت روش مند تحصیل کند، می تواند این تخصص را به دست بیاورد، امروز هم این شرایط وجود دارد، البته به شرطی که تحصیل روش مند باشد.

توصیه های مهم دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به طلاب/ حوزه باید طلبه متناسب با نیازهای جامعه تربیت کند

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ آیت الله «رضا رمضانی» صبح امروز دوشنبه در آغاز درس خارج فقه سال تحصیلی 1403 - 1402 با اشاره به لزوم غنیمت شمردن فرصت ها اظهار کرد: فرصت کم است و با توجه به علومی که باید فرابگیریم، زمان برای فراگیری همه علوم وجود ندارد و لذا باید بهترین علوم را انتخاب کرد که بهترین فایده را دارد، طلاب در این زمینه باید با مشاوره پیش روند. گاهی افرادی را داشتیم که ده پانزده سال درس خواندند، اما متحیر و سرگردان هستند، چون این افراد مشاوره علمی نگرفتند.
وی ادامه داد: امروزه داشتن مشاوره علمی و مشاوره تربیتی از ضرورت های تحصیل است، طلبه هایی را داشتیم که ده پانزده سال درس خواندند، اما می گفتند که نمی دانیم چه کار کنیم،گاهی افرادی بودند که وقتی حوزه می آمدند دنبال علوم خاصی می رفتند که این علوم متعارف نبود و وظیفه هر طلبه ای هم نیست. باید ببینیم وظیفه ما در خدمت به دین چیست.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: بحث هایی که داریم باید در پیش مطالعه عناوین بحث ها، جدی باشیم و گرنه وقت تلف می شود. آن قدر وقت نداریم که یک کتاب را دو بار بخوانیم. کسی که کتابی مثل لمعه را در دست می گیرد باید درست و دقیق بخواند و پیش مطالعه و پس مطالعه و مباحثه داشته باشد و عمیق بخواند، به گونه ای آن کتاب را بخواند که خودش را برای تدریس مهیا کند.
آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم عمق داشتن تحصیل طلاب اظهار کرد: کسی که می خواهد پانزده سال در حوزه تحصیل کند باید در فقه حداقل مجتهد متجزی شود و از تقلید بیرون بیاید، بعد از این همه وقت گذاشتن شایسته نیست که طلبه، مقلد بماند، اگر درس خواندن یک طلبه روش مند باشد، حتما به اجتهاد می رسد. البته مرجعیت شان دیگری است و باید با عنایت الهی مرجعیت در کسی متعین شود، این که خود انسان به سمت مرجعیت برود، مناسب نیست. مرجعیت یک جایگاه مقدس است که به نوعی هبه الله می باشد و خود خداوند به افراد عنایت می کند که بتوانند مرجعیت عده ای را عهده دار شوند.
وی ادامه داد: یک طلبه باید به غیر از فقه در یک رشته دیگر هم تخصص داشته باشد ، مثلا در کلام یا اخلاق یا فلسفه یا تفسیر یا حدیث متخصص شود، طلبه اگر به صورت روش مند تحصیل کند، می تواند این تخصص را به دست بیاورد، امروز هم این شرایط وجود دارد، البته به شرطی که تحصیل روش مند باشد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: از اموری که حوزه باید به آن توجه داشته باشد، تربیت طلبه متناسب با نیازهای موجود در جامعه است. الان نیاز به امام جمعه داریم که باید تربیت شود، گاهی افرادی امام جمعه می شوند که نمی توانند مدیریت انجام بدهند. امام جمعه مدیریت دینی و فرهنگی شهر یا استان را عهده دار است، لذا او باید دوره هایی را بگذراند، این طور نیست که هر کس درس بخواند، برود امام جمعه شود و موفق گردد، این کم پیش می آید. باید برای ائمه جمعه و ائمه جماعات دوره گذاشت. برای تربیت مربیان کودک و نوجوان و جوانان نیز باید برنامه ریزی داشتته باشیم و طلابی را تربیت کنیم.
آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم توجه به نسل کودک در برنامه ریزی های دینی اظهار کرد: در مساجد و مصلاها باید حتما مهدکودک داشته باشیم که مربیان زبده بتوانند نسل کودک را تربیت کنند.
وی ادامه داد: ما نیازمند هستیم که اساتید معارف را تربیت کنیم که بتوانند در دانشگاه ها موفق باشند و این وظیفه حوزه است. افرادی که به نیروهای مسلح برای کارهای عقیدتی می روند، باید تربیت شوند و دوره هایی را بگذرانند. در امورات دیگر هم باید به همین ترتیب باشد در فن دیالوگ باید افرادی تربیت شوند که با گفت و گو بین ادیانی آشنا باشند. افرادی را می خواهیم که تخصص در مساله گویی داشته باشید و مسائل مورد نیاز را به صورت زیبا و با بیان هنری به مردم، آموزش بدهند. افرادی را نیاز داریم که بحث های عقائد و خداشناسی را با بیان مناسب تبیین کنند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یک وقتی بحثی را در موسسه کاتولیک سوربون داشتیم که در کتابی هم که چاپ شده موجود است، آنها می گفتند که ما برای هر بخشی، آموزش هایمان متفاوت است، برنامه آموزشی های آنها برای تربیت کشیش برای کلیسای خانگی یا کلیسای کوچک یا کلیسای مرکزی یا کاردینال شدن یا اعزام به کشورهای خارجی  تفاوت داشت، کشیش هایی که برای اعزام به کشورهای دیگر تربیت می شوند حداقل سه چهار زبان دنیا را بلد هستند.
آیت الله رمضانی، رسالت حوزه را متفاوت از گذشته دانست و تصریح کرد: باید نیروهای مختلف در سطوح متفاوت در حوزه تربیت شوند و ما هم باید این مسیر را به درستی طی کنیم. حوزه باید تلاش کند که انس با قرآن و ارتباط با قرآن به عنوان منبع اصلی دین را تقویت و تبیین کند. قرآن کتاب زندگی است و به همین دلیل دشمنان از آن هراس دارند، البته دشمنان به دنبال قداست شکنی هستند تا امر مقدسی وجود نداشته باشد، آنها می خواهند که به هر مقدسی اعم از شریعت، انبیای الهی و قرآن کریم، اهانت کنند.
وی ادامه داد: باید یک برنامه جدی برای قرآن در حوزه داشته باشیم، نه این که به صورت درس جنبی به قرآن بپردازیم، این خیلی مناسب نیست که قرآن به صورت درس جنبی حساب شود، قرآن و بحث های کلامی مهم هستند، باید طلاب به بحث های عقاید مسلط باشند، نه این که خودشان بروند کتاب را بخوانند و امتحان بدهند، بلکه در نزد استادان حاذقی حضور پیدا کنند که این اساتید، تبیین درستی از عقاید داشته باشند و پرسش های درستی را در این زمینه مطرح کنند و شبهات را جواب بدهند، زمانی علمای ما از شبهاتی که مطرح می شد، جلوتر بودند. این از نکات مهم است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: درباره قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه باید کار جدی تری شود، یک طلبه باید یک این کتاب ها را حداقل یک دور با تفسیر مختصر در اوایل تحصیل حوزوی خود مطالعه کند.
آیت الله رمضانی با اشاره به اهمیت حوزه علمیه قم اظهار کرد: این حوزه از مهم ترین حوزه های علمیه جهان تشیع است و دیگران از حوزه علمیه قم، توقعاتی دارند که این حوزه بتواند نیازهای مربوط به معارف دینی را به معنای عام کلمه پاسخ بدهد و نیروهای مورد نیاز در این زمینه را تربیت کند. امروز دیگر فقه و حقوق کافی نیست، فقه مهم است و در متن زندگی است، اما از آن سو اخلاق و عقاید نیز اهمیت دارد و باید نیروهای متخصص و مربی در بخش های مختلف، تربیت شوند، نیروهایی که بتوانند در سطوح مختلف حضور داشته باشد و مساجد و نمازهای جمعه را پررونق کنند و جریان سازی دینی و فرهنگی را در میان مردم داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: به درسی که برای آن وقت می گذاریم باید بها بدهیم و برای آن ارزش قائل شویم، باید فرصت بگذاریم و مباحث را مرور کنیم و خلاصه مباحث را بنویسیم و سوالاتی که در ذهن ما است، مطرح کنیم و حتی اگر لازم بود مباحثه کنیم. در مجموع باید از فرصتی که گذاشته می شود به نحو احسن استفاده کنیم.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
7-1=? کد امنیتی