دومین مراسم بزرگداشت مجازی آیت‌الله جعفر الهادی (خوشنویس) برگزار شد

یکشنبه, 16 آذر 1399
استاد حوزه علمیه قم گفت: استاد خوشنویس با این که عمرش به 80 سال نرسید، ولی عمر بابرکتی داشت و هزاران شاگرد را تربیت کرد.

دومین مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله «محمدجعفر خوشنویس» (جعفر الهادی) به صورت مجازی، شامگاه امروز یکشنبه 16 آذر 1399 برگزار شد.

در ابتدای این مجلس ترحیم یکی از قاریان قرآن، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد و در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین «جعفر طبسی» استاد حوزه علمیه قم به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین «جعفر طبسی» با اشاره به تلاش علمای شیعه برای دفاع از اعتقادات مکتب تشیع اظهار کرد: علمای سلف برای تحکیم عقاید شیعه زحمت های زیادی را کشیدند و رنج های فراوانی بردند. کتاب های متعددی توسط این علما در طول قرن های مختلف برای اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین(ع) نگاشته شد. به عنوان مثال مرحوم علم الهدی در قرن پنجم هجری کتابی درباره مسائل کلامی برای اثبات حق امام علی(ع) در خصوص خلافت بعد از رسول اکرم(ص)، تالیف کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که مسائل امامت مورد هجوم برخی از افراد سفیه قرار گرفته است. کسی در مسائل توحید، عدل و قیامت اشکال نمی گیرد اما برخی به محض این که به مسائل امامت می رسند، شروع به اشکال گرفتن می کنند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بحث اثبات خلافت امیرالمومنین(ع) برای علمای پیشین مهم بوده است. عالمی همچون شیخ صدوق که یک فقیه، محدث، رجال شناس، حافظ و نقاد حدیث بود، کتاب هایی در خصوص مسائل مختلف به خصوص بحث اعتقادات نوشت. کتاب اعتقادات شیخ صدوق باید در حوزه علمیه قم و دانشگاه ها تدریس شود.

 

3a3917dce6fa4bae0d5ffb6847baa232_694.jpg


طبسی با اشاره به فعالیت استاد خوشنویس در زمینه دفاع از اعتقادات مکتب تشیع اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد، عقاید مسلم مکتب تشیع همچون ولادت امام زمان(ع) و عصمت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) را زیر سوال می برند و در این خصوص احساس خطر می کنیم. استاد خوشنویس در حفظ اعتقادات مکتب تشیع کار کرد و به وظیفه خود عمل نمود. او کتابی ننوشت و حرفی نزد که موجب تضعیف عقاید شیعه شود. این هنر نیست که برخی با بیان فضایی، عقاید شیعه را زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: مرحوم استاد خوشنویس، استاد من بود و بیش از 30 سال، بخشی از شرایع را نزد او تلمذ کردم. مرحوم استاد خوشنویس خود را در برابر دین و مذهب مسئول می دانست و به وظیفه خود در این خصصو به خوبی عمل کرد. او انسان بسیار پرکاری بود که بیش از اندازه هم کار می کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: تربیت شاگردان یکی از کارهای مهم استاد خوشنویس بود و افرادی در نزد او تملذ کردند که امروز رئیس و استاد دانشگاه هستند و در کشورهای مختلف جهان به تبلیغ دین می پردازند. استاد خوشنویس با این که عمرش به 80 سال نرسید، ولی عمر بابرکتی داشت و هزاران شاگرد را تربیت کرد.

طبسی، تالیف و ترجمه کتاب را از اقدامات مهم مرحوم استاد خوشنویس دانست و تصریح کرد: او کتاب های متعددی را در زمینه اعتقادات تالیف و ترجمه نمود. استاد خوشنویس کتابی در خصوص حضرت زهرا(ع) نوشت که نشان دهنده علاقه او به حضرت فاطمه(س) بود و او در ایام فاطمیه، مراسم عزاداری در منزل خود برای شهادت حضرت زهرا(س) می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: احترام به بزرگان شیوه مرحوم استاد خوشنویس بود و او برای تبلیغ دین در طول عمر خود به شهرهای و کشورهای مختلف جهان سفر کرد.

شایان ذکر است که آیت الله‌ حاج شیخ محمدجعفر خوشنویس معروف به جعفر الهادی از اساتید بزرگ حوزه‌ علمیه قم، روز پنج شنبه 13 آذر 1399 در سن 74 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

مرحوم جعفر الهادی که در علوم مختلف اسلامی - همچون فقه، حدیث، عقاید، کلام و مذاهب - صاحب نظر بود به عنوان عضو هیأت علمی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سپس شورای کتاب این مجمع خدمات فراوانی انجام داد و آثار گرانقدری را به رشته تحریر درآورد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
5-4=? کد امنیتی