رضوانی: پیامبر اکرم(ص) برای همه انسان‌ها و در همه زمان‌ها و زمینه‌ها الگو و سرمشق است

پنج شنبه, 13 مهر 1402

استاد حوزه علمیه حضرت سکینه(س) گفت: پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند

رضوانی: پیامبر اکرم(ص) برای همه انسان‌ها و در همه زمان‌ها و زمینه‌ها الگو و سرمشق است

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ به مناسبت میلاد با سعادت رسول الله الاعظم(ص) و رئیس مذهب امام جعفر صادق(ع)، مراسمی با عنوان "اخلاق اجتماعی پیامبر اسلام (ص)" روز سه شنبه یازدهم مهر 1402 از سوی کانون علمی و فرهنگی نورالهدی و با مشارکت مجمع محبان اهل بیت(ع) افغانستان برگزار شد.

سرکار خانم رضوانی استاد حوزه علمیه حضرت سکینه(س) سخنران این مراسم  اظهار داشت: قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و کلام وحی، بهترین معرّف رسول خدا (ص) است. در این کتاب خداوند متعال در آیات متعددی به ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اسلام (ص) اشاره کرده است. آنچه در میان این آیات مانند خورشید می‌درخشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند پنج ویژگی برجسته است که تشکیل دهنده اساس شخصیت وجودی آن حضرت می‌باشد.

وی درباره ویژگی های پیامبر اسلام با استناد به آیات قرآن گفت: پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند. قرآن می‌فرماید: برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است.

این کارشناس دینی، داشتن اخلاق عظیم را خصلت دیگر پیامبر(ص) معرفی کرد و ادامه داد: اخلاق، مهمترین عامل جذب افراد و باعث تقویت پیوند اجتماعی است. با اخلاق می‌توان در قلب افراد نفوذ و بر دل‌ها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود. تعبیر قرآن درباره اخلاق پیامبر اکرم (ص) " خلق عظیم" است. آن حضرت با  اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد.

وی افزود: کسی که رسول خدا است و برای جهانیان فرستاده شده، قطعاً باید شخصیت وجودی وی بر اساس فطرت انسان‌ها و رسالتش خواسته تمام بشریت باشد. به همین جهت قرآن از میان همه خصوصیات پیامبر اکرم (ص)، او را به عنوان "پیامبر رحمت" معرفی می‌کند تا همه جهانیان بر محور وجودی آن حضرت گرد هم آیند و خدا را بندگی نمایند.

استاد حوزه علمیه حضرت سکینه(س)،  عطوفت و قاطعیت را ویژگی‌های قرآنی دیگر پیامبر(ص) معرفی کرد و اظهار داشت: اداره سیاست و اجتماع ایجاب می‌کند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مؤمنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند. به همین جهت قرآن در معرفی پیامبر (ص) می‌فرماید: محمد رسول خدا است و کسانی با او هستند بر کفار سخت گیر و در میان خودشان دلسوز و مهربان هستند. لذا پیامبر اکرم (ص) کانون عطوفت و مهربانی برای مؤمنان و مظهر صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان بود.

خانم رضوانی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) مردمی و مردم‌دار بود، افزود: رهبران الهی همواره در میان مردم بودند، در همه حال با آنان زندگی می‌کردند، برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و درغم و شادی مردم شریک بودند. همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت، رشد و کمال قرار دهند. قرآن به این ویژگی پیامبر (ص) با تعبیر بسیار دقیق و عمیق اشاره می‌کند و می‌فرماید: قطعاً برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که درد و رنج شما بر او دشوار است و به هدایت شما حریص و علاقمند و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.

این مراسم با اجرای سرود، مقاله، دکلمه و مولودی خوانی همراه بود. در پایان مراسم از شرکت کنندگان پذیرایی به عمل آمد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8*6=? کد امنیتی