گزارشی از نشست «زنان پیرو اهل‌بیت(ع)» در تانزانیا با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

دوشنبه, 15 آبان 1402

در نشستی که چندی پیش، با عنوان «زنان پیرو اهل‌بیت(ع)» در تانزانیا برگزار شد، آیت‌الله «رمضانی»، پیرامون جایگاه فردی و اجتماعی زنان از نگاه اسلام به سخنرانی پرداخت.

گزارشی از نشست «زنان پیرو اهل‌بیت(ع)» در تانزانیا با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در جریان سفر اخیر خود به آفریقا در نشستی با عنوان زنان پیرو اهل بیت(ع) که در مجتمع «ویپاز» شهر دارالسلام، پایتخت تانزانیا برگزار شد، شرکت و به سخنرانی پرداخت.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه «زنان در دنیا یک ظرفیت مهم هستند» گفت: تقریبا نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. بانوان علاوه بر نقش مدیریت خانه و تربیت نسل جدید قطعا در عرصه اجتماعی نیز قابلیت نقش آفرینی دارند. هرگاه زنان در عرصه های اجتماعی حضور پررنگی داشتند، حضور مردان نیز مؤثرتر خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: زنانی که در کوفه به عنوان شاگرد در درس تفسیر قرآن حضرت زینب(س) تربیت شدند، در کربلا نیز نقش آفرین بودند؛ به تعبیری چون زنان از شاگردان حضرت زینب(س) بودند، مردانشان در کربلا به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به بی توجهی به بانوان در طول تاریخ گفت: در 100 سال گذشته در اروپایی که خود را مهد تمدن می داند، بدترین جنایات علیه زنان رقم خورده است. حتی جریان فمنیست که به جهت بازپس‌گیری حقوق زنان ایجاد شده بود نیز نتوانست از حقوقشان دفاع کند و امروزه نیز از این قشر به عنوان ابزار استفاده می شود. کمپانی های بزرگ همچنان از بانوان در تبلیغ محصولات استفاده می کنند و در صورت استخدام نیز حقوق کمتری به آن ها می دهند.

آیت الله رمضانی با تشریح داستان حضرت آدم و حوا اظهار داشت: برخی می گویند که حوا از دنده چپ آدم خلق شده و حوا بود که آدم را فریب داد که این اصلا مورد قبول ما نیست. قرآن کریم به شکل صریح اشاره می کند که شیطان هر دو را قَسَم داد که خیرخواه آنان است و در آیه ای دیگر نیز می فرماید که آدم و حوا به وسیله شیطان گمراه شدند؛ لذا نسبت های وارد شده بر حضرت حوا درست نمی باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تشریح مقام زنان در قرآن اظهار داشت: علاوه بر سوره ی نساء که به معنای زنان است، نام برخی بانوان مهم همچون حضرت مریم(س) نیز در قرآن ذکر شده است. حدود 300 آیه در قرآن کریم در وصف عظمت و جایگاه زنان آمده است.

328ede0c-ff98-4baf-8533-8963ec4d2f93.jpg

وی با تاکید بر این نکته که پیامبر(ص) قربانی دفاع از حقوق زنان شده است، عنوان داشت: پیامبر(ص) هیچ فرزند پسری نداشت و تنها فاطمه زهرا(س) بود که از نسل ایشان باقی ماند. پیامبر(ص) گاهی خود را به زنان بزرگ نسبت می داد و می فرمود "اَنَا اِبنُ عاتَکَه یعنی من فرزند عاتکه هستم". پیامبر بعد از رحلت حضرت خدیجه(س) هرگاه از ایشان یاد می کرد، اشک می ریخت.

آیت الله رمضانی به تبیین نقش زنان مؤمن از نگاه قرآن کریم پرداخت و بیان داشت: سه زن در حیات و تربیت موسی کلیم الله حضور داشتند، مادر و خواهر ایشان و «آسیه» همسر فرعون که هر یک در جایگاه خود نقش مهمی را ایفا کردند. در قرآن کریم هر زمان که بحث از جایگاه حقیقی زن و مرد می شود، هر دو در کنار هم ذکر می شوند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مفاهیمی از جمله انسانیت، معنویت، شجاعت، بندگی، تقوا و ایمان اختصاص به مرد یا زن ندارد و هر انسانی توانایی به دست آوردن آن را دارد؛ لذا می توان گفت که مقامات حقیقی، جنسیت پذیر نیستند. قرآن کریم می فرماید «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ یعنی اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید(این ها ملاک برترى نیست)، گرامى ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست»؛ همچنین خداوند در سوره نحل می فرمایند «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً یعنی هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آورد، ما زندگانی پاک و با سعادت را به او می دهیم» لذا هیچ فرقی بین مرد و زن مؤمن در عبودیت و مقامات حقیقی نیست.

وی در ستایش مقام والای حضرت زهرا(س) گفت: ایشان هرگاه در منزل پدر بزرگوارشان حاضر می شدند، پیغمبر اکرم(ص) تمام قد در مقابل ایشان می ایستاد، به سمت صدیقه طاهره(س) می رفت، دستان ایشان را می بوسید و او را در جای خود می نشاند؛ بالاتر از این احترام برای کسی جز حضرت زهرا(س) وجود ندارد نه بخاطر اینکه دختر پیامبر اکرم(ص) بودند بلکه به جهت مقام والای معنوی ایشان نزد پروردگار بود.

آیت الله رمضانی به جریان عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: امام حسین(ع) با وجود تمام فضائل و درجاتی که داشتند، به حضرت زینب(س) سفارش می کنند که من را در نماز شب خود دعا کن که حکایت از مقام بلند این بانوی بزرگوار نزد امام معصوم(ع) دارد؛ همچنین عقیله بنی هاشم بعد از کربلا نیز وظیفه سنگینی را در غیاب امام حسین(ع) به دوش داشتند که جایگاه ایشان را به خوبی تبیین می کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خطاب به بانوان حاضر در جلسه عنوان داشت: خود را بزرگ ببینید همانگونه که اسلام شما را بزرگ می بیند. ایجاد تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های رسمی می تواند حرف شما را به دنیا اعلام کند. باید نسبت به ظلم هایی که در حق شما بانوان صورت می گیرد، واکنش نشان دهید. بایسته است تا کشورهای شرق آفریقا یک انجمن رسمی تشکیل دهند و در راستای دفاع از حقوق زنان در دنیا قدم بردارند.

cc8dde0c-ff98-4baf-8533-8963ec4d2f93.jpg

وی ادامه داد: شما باید به دنیا اعلام موجودیت کنید و تمام سازمان های بین المللی، دانشگاه ها و مراکز علمی باید متوجه حضور شما در عرصه‌های مختلف بشوند؛ ندای مظلومیت زنان باید به تمام دنیا مخابره شود. دختران باید به لحاظ علمی و معنوی رشد کنند تا در همه مراکز علمی به عنوان دانشمند و مبلّغ دینی شناخته شوند.

آیت الله رمضانی بر آگاهی مسلمانان از رویدادهای دنیا تاکید کرد و بیان داشت: در 4 دهه اخیر، مسلمانان بیشترین قربانی انسانی را در دنیا داده اند که بخشی از این قربانیان شامل زنانی از کشورهای فلسطین، میانمار و اتیوپی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: شایسته است که بانوان در فضای مجازی فعال باشند و سواد رسانه ای کسب کنند؛ حضور فعال در عرصه فضای مجازی منجر به شنیده شدن صدای زنان در دنیا می شود.

وی در پایان سخنان خود با استناد به سخنان حضرت علی(ع) عنوان داشت: هر کجا وحدت باشد منجر به پیروزی می شود و هر زمان که تفرقه پیش آید، شکست را به همراه دارد لذا اگر در جبهه حق باشید اما وحدت نداشته باشید، متحمل شکست یا تضعیف خواهید شد.

در ابتدای این اجلاس، خانم دکتر «رکن آبادی» مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنانی به تشریح برنامه های اجلاس زنان پیرو اهل بیت(ع) در منطقه‌ی شرق آفریقا پرداخت و جایگاه زن در سیره پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) را تبیین کرد.

دبیر اجلاس زنان پیرو اهل بیت(ع) با اشاره به تشکیل جمعیت زنان شرق آفریقا، بر تشکیل جمعیت زنان در هر کشور نیز تاکید داشت و راهکارهایی را پیرامون تسهیل همکاری و تعامل زنان پیرو مکتب اهل بیت(ع) ارائه داد.

گفتنی است، تشکیل جمعیت منطقه ای زنان پیرو اهل بیت(ع) شرق آفریقا با مرکزیت کشور تانزانیا به جهت ایجاد همگرایی و تعامل میان زنان شیعه این منطقه از جمله مهمترین دستاورهای این اجلاس بود.

لازم به ذکر است، این اجلاس با حضور بانوان 9 کشور از جمله کنیا ، تانزانیا ، اوگاندا ، کنگو ، ماداگاسکار ، مالاوی ، بروندی ، رواندا و موزامبیک در شهر دارالسلام، پایتخت تانزانیا برگزار شد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8-6=? کد امنیتی