اخبار مجمع

  • گزارش تصویری | دیدار مبلغان و ائمه جمعه هند با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

    گزارش تصویری | دیدار مبلغان و ائمه جمعه هند با دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

    به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ جمعی از مبلغان و ائمه جمعه شیعه هند دیروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در ساختمان مجمع جهانی اهل بیت(ع) در شهر قم با آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل این مجمع دیدار کردند.

  • بنیاد بین المللی پزشکان مسلمان بدون مرز جلوه‌ای از تمدن اسلامی مبتنی بر دین است

    بنیاد بین المللی پزشکان مسلمان بدون مرز جلوه‌ای از تمدن اسلامی مبتنی بر دین است

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - دومین همایش "دین، سلامت و کمک‏ های بشر دوستانه" از سوی بنیاد بین ‏المللی بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

    حجت الاسلام والمسلمین محمد ابوالقاسمی عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه تمدن غرب در حال فروریختن است، تصریح کرد: اگر زمانی امام خمینی(ره) فرمود صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیسم شنیده می‌شود، امروز به جرأت می‌توان گفت صدای شکسته شدن استخوان های لیبرالیسم هم شنیده می شود. امروز دیگر همه مردم جهان به این باور رسیده‌اند که نظم حاکم بر جهان یک نظم ظالمانه، منفعت طلبانه و مادی گرایانه است و جهان نیازمند طرحی نو است.

    وی افزود: اگر در سال های گذشته نسبت به تمدن دینی کسانی با دیده تردید می نگریستند و تلاش می کردند که دین و فعالیت های دین‌مداران را محدود کنند، امروز همه فهمیدند که این دین است که می تواند به درد جامعه بشری برسد، اما نه هر دینی، آن دینی که منادی آن دین اهل بیت عصمت و طهارت هستند. دینی که از نظام شیعی ما برخاسته و محور مقاومت شیعی و سپس محور مقاومت نزدیک به اهل بیت(ع) را فعال کرده و امروز چشم امید همه جهانیان به ایران اسلامی شیعی است.

    عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عملیات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به اراضی اشغالی گفت: این سیلی‌ای که جمهوری اسلامی به نظام غاصب اسرائیل زد در سرتاسر جهان انعکاس فوق العاده ای داشت. من همان ایام در ایتالیا و سپس در آلمان بودم با شهروندان آن کشورها از نزدیک صحبت می کردم. همه خوشحال بودم، مگر کسانی که وابسته به نظام منحط تمدن مادی هستند.

    حجت الاسلام ابوالقاسمی ابراز کرد: خیلی خوشحالم که می‌بینم پزشکان بدون مرز کنگره دین، سلامت و کمک‌های بشردوستانه را برپا می‌کنند. نقطه عظمت این حرکت دین است که بسیار دقیق و درست انتخاب شده است. امروز حتی مسیحیان هم به این نتیجه رسیدند که دین اجازه نمی دهد شما در برابر ظلمی که مشاهده می کنید بی تفاوت باشید. شاید یک زمانی نه چندان دور کلیسا و واتیکان از ورود به عرصه سیاست پرهیز داشت اما خود واتیکان موسسه احسان سیاسی راه انداخته است.

    وی اضافه کرد: واتیکان می گوید ما احسانمان را نباید به احسان فقرا در گوشه و کنار محلات منحصر و محدود کنیم، ما می‌توانیم در عرصه کلان بین المللی اهل احسان باشیم. این نگرشی است که از دین برخاسته است. دین به ما می گوید در برابر ظلمی که مشاهده می‌کنید سکوت نکنید.

    این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز یک جلوه بسیار خوب از تمدن اسلامی مبتنی بر دین است که به ساختار‌های ظالمانه جهان اعتماد و اکتفا نکرده و دست به کمر خود زده و روی پای خود ایستاده و از پایگاه دین ماجرای خدمت از عرصه پزشکی را آغاز کرده است. این می‌تواند الگویی باشد و در آینده‌ای نه چندان دور مهندسان بدون مرز برای بازسازی غزه، حقوقد‌انان بدون مرز برای دفاع از مظلومان عالم و در عرصه‌های دیگر ما از خاستگاه دین بتوانیم نظم جدیدی بر جهان معاصر حاکم کنیم.

     

    عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز یک جلوه بسیار خوب از تمدن اسلامی مبتنی بر دین است که به ساختار‌های ظالمانه جهان اعتماد و اکتفا نکرده و دست به کمر خود زده و روی پای خود ایستاده و از پایگاه دین ماجرای خدمت از عرصه پزشکی را آغاز کرده است.

  • آیت‌الله رمضانی: اسلام برای خروج از غربت نیاز به یار دارد/ زنده شدن عدالت و معنویت با احیای نام خدا

    آیت‌الله رمضانی: اسلام برای خروج از غربت نیاز به یار دارد/ زنده شدن عدالت و معنویت با احیای نام خدا

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای شرکت در همایش بین المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در حوزه علمیه شهر کوریتیبا برزیل، حضور یافت و در جمع طلاب این حوزه علمیه به سخنرانی پرداخت.

    آیت‌الله رمضانی در این سخنرانی با اشاره به تفاوت نگاه غرب و حوزه‌های علمیه به مسائل اساسی اظهار کرد: تفاوت در نگاه حوزه غرب در مسائل اساسی با نگاه حوزه‌های علمیه به تعریف متفاوت این دو از انسان برمی‌گردد، بر این اساس، غرب مسیری را دنبال می‌کند و حوزه‌های علمیه، مسیر دیگری را طی می‌نمایند. آزادی که ما در حوزه‌های علمیه معنا می‌کنیم، به معنای به دنبال به هوا و هوس نرفتن و فقط خود را ندیدن و خدا را دیدن است که آن وقت، حیات و زندگی، معنادار می‌شود. دعوای بین شرق و غرب سر همین است، غرب می‌خواهد انسان را عریان معنا کند، اما حوزه‌های علمیه می‌خواهند انسان را محترم و مقدس معنا کند. در غرب، هیچ حریم مقدسی ندارند و حتی حضرت مریم(س) را مقدس نمی‌دانند، اما ما بسیاری از چیزها را محترم و مقدس می‌دانیم و با چنین نگاه، انسان خدایی، محترم و مقدس می‌شود.

    وی ادامه داد: کسی که این مسیر را انتخاب می‌کند، بعد از ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال، پشیمان نمی‌شود. من شصت سال سن دارم و ده‌ها سال است که درس حوزه را می‌خوانم و هنوز هم به این درس خواندن ادامه می‌دهم و درس و بحث، بهترین عشق و علاقه‌ام است. در طول مسیر از منزل به محل کار هم درس گوش می‌کنم و هر هفته یک روز به منزل استادم می‌روم و از درس او استفاده می‌کنم. از مسیری که انتخاب کردم، پشیمان نیستم. اگر به سن و سال طلاب جوان برگردم، با روش دقیق‌تر و عمیق‌تری این مسیر را شروع می‌کنم. به طلاب حاضر در این جلسه می‌گویم در مورد مسیری که انتخاب کردند، بیشتر فکر کنند و اگر به نتیجه قطعی رسیدند، دست افرادی دیگری را بگیرند و آنها را به حوزه بیاورند. اسلام نیاز به یار دارد و اگر یار و یاورانی نداشته باشیم که بتوانیم اسلام را معرفی کنند، اسلام‌هراسی و چیزهای بسیار دیگری اتفاق می‌افتد. تبلیغات باعث شده است که جای ظالم و مظلوم با هم عوض شود. در همین دوران می‌بینیم کسانی که بچه‌ها و زنان بی‌گناه را می‌کشند، خودشان را مظلوم معرفی می‌کنند و آن کسی که از حقش دفاع می‌کند، ظالم معرفی می‌شود!

    اسلام برای خروج از غربت نیاز به یار دارد

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یک جمله داریم که اسلام غریب بود؛ در واقع اسلام نه اینکه غریب بود، بلکه هنوز هم غریب است؛ بلکه غریب خواهد بود. اسلام برای این که از غربت بیرون بیاید، نیاز به یار دارد و آن وقت خداوند هم یاری می‌کند. هر کس که خدا را یاری کند، خداوند هم در جاهایی که لازم است، او را یاری خواهد کرد، «اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم». این که افرادی با حضور در حوزه‌های علمیه اراده کردند که اسلام را بفهمند و درک کنند، ارزشمند است و خداوند به چنین اراده‌ای کمک می‌کند و برای خودش یار می‌سازد. تحصیل علوم دینی، سن و سال نمی‌شناسد، در حوزه علمیه قم افرادی هستند که در سن ۶۰ سالگی برای تحصیل علوم دینی از چین به قم آمدند.

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به لزوم توجه حوزه‌های علمیه به انتظارات مردم اظهار کرد: یکی از نکته‌های مهمی که ما باید در حوزه‌های علمیه توجه داشته باشیم این است که از بیرون چه انتظاری درباره ما وجود دارد؟ مثلا وقتی مسلمانان و غیرمسلمانان در بیرون ما را می‌بینند چه انتظاری از ما دارند؟ کسانی که بخواهند خودشان را وقف تحصیل علوم دینی کنند، باید سال‌های طولانی درس بخوانند تا بتوانند اسلام‌شناس شوند. اما کسی با چهار سال تحصیل علوم دینی، اسلام‌شناس نمی‌شود، در نهایت کلیاتی از اسلام را به دست می‌آورد، ولی چنین شخصی نمی‌تواند اهل استدلال در حوزه دین شود و باید زمان بیشتری را صرف رسیدن به هدف کند. اما با این وجود می‌توان با چهار سال تحصیل علوم دینی به بسیاری از سوالات در حوزه‌های عقاید، اخلاق و احکام پاسخ داد.

    وی ادامه داد: در ابتدای تحصیل علوم دینی، اولین جمله که به ما یاد دادند، این بود که درس را برای خداوند بخوانید، برای خداوند یاد بدهید و برای خداوند هم عمل کنید. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً فَقِيلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ»؛ هر كه برای خدا علم را بياموزد و بدان عمل كند و به ديگران بياموزد، در مقام‌های بلند آسمان‌ها عظيمش خوانند و گويند که آموخت برای خدا؛ عمل كرد برای خدا؛ تعليم داد برای خدا. حدیثی را در اوایل دروس حوزوی به ما یاد می‌دادند که «اول علم آن است که انسان، معرفت نسبت به خداوند پیدا کند، آخر علم هم این است که چون خداوند عالم به همه مصالح ما است، همه امور را به خداوند تفویض کنیم.» آن وقت به ما می‌گفتند فرق بین عابد و عالم در این است آن کسی که عبادت می‌کند، فقط خودش را نجات می‌دهد، اما عالم هم خودش و هم افراد دیگری را می‌تواند نجات بدهد، چون هم راه و هم مقصد را به آنها معرفی می‌کند. منتها فرد عالم باید از دو ابهت برخوردار باشد، یک از ابهت علمی که دانش دین را به خوبی بداند و از دانش دین به صورت عمیق برخوردار شود، دوم هم این که از یک ابهت معنوی برخوردار باشد.

    زنده شدن عدالت و معنویت با احیای نام خدا

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: فرق بین حوزه‌های علمیه و آنچه که در مراکز غربی مطرح است، این است که غربی‌ها در این مراکز، درس‌ها را به خوبی پاس می‌کنند و به لحاظ رفرنس و تحقیق، بسیار خوب تحقیقات انجام می‌دهند، اما در این مراکز، خدا حضور ندارد، ولی کسانی که به دنبال طلبگی در حوزه‌های علمیه می‌روند، خدا برای آنها معنا و مفهوم زیادی دارد. در میان کسانی که در غرب، این درس‌ها را خواندند، بسیاری از افراد آمدند که علیه خداوند شعار دادند؛ اقدام کردند؛ کتاب نوشتند و حتی گفتند «علیه خدا تظاهرات راه‌اندازی کنید!» آنها می‌گویند باید با خداوند جنگید و حتی باید خدا را محو کرد، این حرف‌هایی بود که عده‌ای در دورانی به صورت مفصل می‌زدند. در مقابل عده‌ای هستند که در حوزه‌ها می‌خواهند نام خداوند را احیا کنند. اگر نام خدا احیا شود، بسیاری از چیزها احیا و زنده می‌شود و عدالت و معنویت و آزادی به دنبال آن می‌آید.

    وی خاطر نشان کرد: آزادی بسیار مهم است، در غرب هم دم از آزادی می‌زنند و ما هم در حوزه‌های علمیه از آزادی می‌گوییم و درباره آن حرف می‌زنیم. اما آزادی در غرب این است که انسان به هیچ چیزی پایبند نباشد و نتیجه‌اش در حوزه اخلاقی، برهنگی را به دنبال دارد. اگر پوشش مردم انگلیس و آلمان و آمریکا را در فیلم‌های موجود صد سال قبل ببینید، متوجه می‌شوید که در آن زمان، انسان را در یک موجود عریان و برهنه معنا نمی‌کردند. اگر به موزه‌های ایتالیا بروید، می‌بینید مجسمه‌ها و تصاویر مربوط حضرت مریم(س) در ابتدای کار، دارای چهره و پوشش بسیار روحانی و معنوی بود و جلوه روحانی داشت، اما اکنون در همان موزه‌ها، مجسمه‌ها و تصاویر انسان کاملا عریان به نمایش می‌گذارند. برخی همه چیز را دارند، ولی خدا را ندارند، در نتیجه صاحب هیچ چیز نیستند، ولی کسی که خدا را دارد، دارای همه چیز است. کسی که خدا را گم کرد، همه چیز را گم کرده، کسی هم که خدا را یافت، همه چیز را یافته است.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اسلام نیاز به یار دارد و اگر یار و یاورانی نداشته باشیم که بتوانیم اسلام را معرفی کنند، اسلام هراسی و چیزهای بسیار دیگری اتفاق می افتد.

  • آیت‌الله رمضانی: عدالت با نظام کاپیتالیسم و کمونیسم تحقق پیدا نمی‌کند

    آیت‌الله رمضانی: عدالت با نظام کاپیتالیسم و کمونیسم تحقق پیدا نمی‌کند

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای حضور در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌گو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در دانشگاه کاتولیکی شهر کوریتیبا برزیل حضور یافت و ضمن سخنرانی برای دانشجویان این دانشگاه به سوالات مختلف آنها پاسخ داد.

    آیت‌الله رمضانی در جمع دانشجویان دانشگاه کاتولیکی شهر کوریتیبا برزیل با اشاره به تجربه گفت‌وگو بین ادیان در ایران اظهار کرد: شیوه گفت‌وگو بین ادیان را در ایران دنبال می‌کنیم و سالیانه ۳۰ تا ۴۰ جلسه در این خصوص در حوزه‌ها و دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود، همچنین وبینارهایی را هم در این خصوص با حضور شخصیت‌هایی از ادیان مختلف در ایران داریم. همچنین دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) را در ایران داریم که با وجود این که گفت‌وگوی بین‌الادیانی از بحث‌های مستقیم مربوط به این دانشگاه نیست، ولی حدود ۱۰ جلسه در این دانشگاه برگزار شده است. قدرت رسانه‌ای در دنیا اکنون در اختیار ما نیست، اگر این قدرت در اختیار ما بود، از این بحث‌ها زیاد داشتیم.

    وی ادامه داد: من جلسه گفت‌وگو و تبادل نظری در کشور فرانسه با پروفسور هنری دولهوگ، رئیس مدرسه عالی کاتولیک دانشگاه سوربن داشتم که در این راستا چندین بار به این موسسه رفتم و پروفسور هنری دولهوگ نیز به ایران سفر کرد و بحث‌های مفصلی در این خصوص با یکدیگر داشتیم.

    تجربه تلخ پیروان ادیان در دوره کمونیسم

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: زمانی جهان را بین دو قدرت شرق و غرب تقسیم کردند. من در زمان اتحاد جماهیر شوروری به برخی از کشورها سفر کردم. برخی از سراسقف‌ها به ما می‌گفتند شما دوران تلخ کمونیست را تجربه نکردید که کلیساها و مساجدمان را به انبار تبدیل کردند. کمونیست‌ها در آن زمان به مسلمانان اجازه نمی‌دادند حتی در مساجد به عبادت خود بپردازند، آنها حتی اجازه برگزاری مراسم روز یکشنبه را به مسیحیان در کلیساها نمی‌دادند. کمونیست‌ها، دین را افیون بشر می‌دانستند و به شدت با هر دینی مقابله می‌کردند، آنها به همین دلیل، جنگ‌های زیادی را ایجاد کردند.

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به دیدگاه ادیان در خصوص مقابله با ظلم و ستم اظهار کرد: عقل در برابر کسانی که به صورت علنی دست به ظلم و ستم می‌زدند و انسان‌ها را می‌کشند، چه حکمی می‌کند؟ قدرت‌طلب‌ها برای توسعه قدرتشان اجازه نمی‌دهند با قدرتشان مقابله شود. انسان باید از هویت خودش دفاع کند و این حکم قبل از این که دینی باشد، عقلی است.

    حضور کاردینال‌ها و اسقف‌های مسیحی در حوزه قم

    یکی از دانشجویان کاتولیکی شهر کوریتیبا برزیل در ادامه این برنامه این سوال را مطرح کرد که «دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان شخصیت مسلمان در یک دانشگاه مسیحی سخنرانی کرد، آیا این مجال وجود دارد که یک کاردینال مسیحی هم در حوزه‌های علمیه به سخنرانی بپردازد؟» 

    آیت‌الله رمضانی در پاسخ به این سوال گفت: ایران شورای ادیان دارد که من از اعضای اصلی این شورا هستم. کاردینال‌ها و اسقف‌های بسیاری به ایران سفر می‌کنند و در حوزه علمیه قم برای گفت‌وگو حضور می‌یابند. ما آماده فراهم کردن مقدمات حضور اساتید دانشگاه کاتولیکی شهر کوریتیبا برزیل، در ایران برای گفت‌وگو هستیم.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه اسلام به کاپیتالیسم و کمونیسیم اظهار کرد: ما هم نسبت به سیستم کاپیتالیسم و هم نسبت به سیستم کمونیسم نقدهایی داریم. کمونیسم، حق مالکیت خصوصی را برای انسان‌ها نپذیرفته است، اما اسلام حق مالکیت خصوصی را برای انسان‌ها اعم از مردان و زنان قائل است. کاپیتالیسم هم یک نظام سرمایه‌داری؛ آن هم برای شرکت‌های بزرگ است و این سیستم باعث می‌شود عدالت در جامعه حاکم نشود و توزیع ثروت به صورت عادلانه در کل جهان صورت نگیرد. هم اکنون شاهد هستیم که حدود ۷۵۰ میلیون نفر در جهان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

    وی خاطرنشان کرد: عدالت با نظام کاپیتالیسم و کمونیسم به معنای واقعی تحقق پیدا نمی‌کند و با هر دو سیستم مخالف هستیم و به آنها اشکالاتی داریم، البته بحث مفصل در این خصوص نیاز به برگزاری سمینارهایی دارد.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: عدالت با نظام کاپیتالیسیم و کمونیسم به معنای واقعی تحقق پیدا نمی‌کند. با هر دو سیستم مخالف هستیم و به آنها اشکالاتی داریم.

  • بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز می‌تواند خدمات زیادی تحت نام پرفروغ اهل‌بیت(ع) داشته باشد

    بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز می‌تواند خدمات زیادی تحت نام پرفروغ اهل‌بیت(ع) داشته باشد

    دکتر محمد حسین نیکنام مدیر بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز در دومین همایش دین، سلامت و کمک های بشر دوستانه که عصر دوشنبه در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد به معرفی بنیاد خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز پرداخت و گفت: در دنیای پر تلاطم و پرحادثه کنونی در ارتباط با کار بنیاد بین المللی پزشکان بدون مرز ضروری است در قالب جلسات منظمی شرایط جهانی را بررسی کنیم و برای حضور فعال در عرصه های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم.

    وی اظهار کرد: بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز یک تشکل غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که بر فعالیتهای انسان دوستانه بین المللی متمرکز بر دانش پزشکی با ماموریت ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی فعالیت می کند.

    نیکنام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حیطه سلامت از حوزه های بسیار موفق پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و کشور ما از این جهت از نظر سلامت در منطقه بی نظیر است و در سطح دنیا هم در بسیاری از زمینه ها الگوست.

    مدیر بنیاد خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز گفت: ما در بنیاد از همکاری نیکان و خیرین و جمعی از پزشکان و دیپلمات های برجسته که علاقمند به فعالیت در حوزه های بین المللی هستند بهره‌مند هستیم.

    وی افزود: بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز می تواند خدمات بهداشتی و پزشکی ارزشمندی در سطح بین المللی و تحت نام پرفروغ اهل بیت(ع) داشته باشد.

    نیکنام در بخش دیگری از سخنان خود کمک به ارتقا و توسعه سلامت در ابعاد آموزش، پژوهش و پیشگیری و خدمات درمانی در نقاط مختلف جهان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی انسان دوستانه به محرومان و مستضعفان عالم و حمایت از طرح های مبارزه با بیماری های مسری و شایع مغفول مانده خصوصا در جوامع فقیر را از اهداف بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز عنوان کرد.

     

    دکتر نیکنام گفت: بنیاد بین المللی خیریه پزشکان مسلمان بدون مرز می تواند خدمات بهداشتی و پزشکی ارزشمندی در سطح بین المللی و تحت نام پرفروغ اهل بیت(ع) داشته باشد.

  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بيته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد

    کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بيته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد

    به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بيته(ع)» اثر باقر شریف القرشی به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

    این اثر ذکر گوشه هایی از فضایل و مناقب اخلاقی رسول گرامی اسلام صلى الله عليه و آله و اهل بیت ایشان است.

    نگارنده در این کتاب در چهارده بخش جداگانه هر یک از معصومین عليهم السلام را محور بحث قرار داده و درباره آن بزرگواران به ویژگی‌های بارز اخلاق و رفتاری اهتمام ورزیده و تلاش نموده تا خوانندگان را با این زاویه از شخصیت آنان آشنا سازد.

    استفاده از کلام نورانی اهل بيت عليهم السلام، رفتار ایشان در برابر دوستان و مواضعشان در مقابل مخالفان و توصیف‌های دیگران درباره آنان از جمله منابعی بوده که مصنف از لابه لای آن‌ها، به دنبال تحقق هدف خود بوده است.

    همچنین صبر، ورع، زهد، ارشاد، کرامت ورزیدن، مخالفت با جهل و بخل، و نیکی به دوست و دشمن از برجسته ترین شاخصه های مشترک اخلاق در میان این نورهای پاک معرفی شده است.

    365b3bb9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    علاقه‌مندان برای دریافت این اثر می توانند به ساختمان معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به آدرس قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6 مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02532131307 تماس بگیرند.

    به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بيته(ع)» اثر باقر شریف القرشی به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

  • گروه‌های مقاومت در جغرافیای فلسطین بیش از هر زمان دیگری محبوبیت و مقبولیت دارند

    گروه‌های مقاومت در جغرافیای فلسطین بیش از هر زمان دیگری محبوبیت و مقبولیت دارند

    به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - دومین همایش "دین، سلامت و کمک‏ های بشر دوستانه" از سوی بنیاد بین ‏المللی پزشکان مسلمان و محب اهل بیت(ع) مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این همایش ابراز امیدواری کرد که این همایش "دین، سلامت و کمک‏ های بشر دوستانه" در مسیر کمک به اهداف بنیاد در حوزه خدمت به بشریت در میان جوامع مسلمین و مثمرثمر باشد.

    وی با بیان اینکه فلسطین در حوزه منطقه‌ای و بین المللی چه از وجه انسانی و بشری و چه از وجه اسلامی و دینی حائز اهمیت است گفت: لزوم توجه به این موضوع در هر نشستی احساس می‌شود. مساله فلسطین برای ایران یک مساله جدید نیست. امام راحل به مساله فلسطین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام ویژه‌ای داشتند و نهضت امام با مساله فلسطین پیوند ناگسستی از همان ابتدای امر تا به امروز برقرار کرد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز در سایه نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران همچنان مساله فلسطین در صدر موضوعات مهم اسلامی، انسانی، بشری و بین الملی مطرح است و موضوعیت دارد، اضافه کرد: همواره نگاه جمهوری اسلامی این بوده که مساله فلسطین از مهمترین علل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است. مساله فلسطین حل نخواهد شد الا اینکه مساله اشغال سرزمین فلسطین زدوده شود که در نگام امام خمینی (ره) زدودن این غده شوم سرطانی از صحنه منطقه بود که می‌توانست ثبات و آرامش را به منطقه برگرداند.

    کنعانی گفت: عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر یک تحول راهبردی هم در ارزیابی از مساله فلسطین و هم در بنیان‌های نظری تجزیه تحلیل مساله فلسطین ایجاد کرد. تلاش رژیم صهیونیستی و حامیانش این بود که مساله بحران جاری را به مساله عملیات طوفان الاقصی گره بزنند. در حالی که مساله فلسطین اساسا همانگونه که بار‌ها جمهوری اسلامی اشاره کرد ریشه در هفتاد و پنج سال اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی با حمایت نظام سلطه دارد.

    وی با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی یک تحول بنیادین در نگرش هم در حوزه دولت‌ها و هم در حوزه ملت‌ها نسبت به فلسطین ایجاد کرد، تصریح کرد: این موضوع پیش از این آنگونه که باید و شایسته بود محل اهتمام و توجه نبود. برخی معتقد بودند اگر جمهوری اسلامی کمک کند تا راهکار‌های سازش به نتیجه برسد و گروه‌های مقاومت را تشویق کند که به رویکرد‌های توأم به مذاکره توجه کنند، بحران در منطقه حل و فصل خواهد شد اما هفت ماه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه بعد از طوفان الاقصی نشان داد که اساسا اسرائیل هیچ اعتقادی به راهکار‌های صلح و سازش و شکل‌گیری هویتی به نام فلسطین در سزمین‌های فلسطینی ندارد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: عملیات طوفان الاقصی و تحولاتی که پس از آن رقم خورد بی تردید یک تحول راهبردی در مساله فلسطین ایجاد کرد و تبدیل به مساله اول منطقه‌ای و بین المللی کرد. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها و بار‌ها در مواضع رسمی اعلامی و مذاکراتی خود اعلام می‌کرد که مساله فلسطین یک مساله محوری و کانونی منطقه و نظام بین المللی است و صلح و امنیت در منطقه رقم نخواهد خورد الا اینکه مساله فلسطین و اشغال سرزمین فلسطین به طور ریشه‌ای حل و فصل شود.

    کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی مقاومت را حق مشروع و ذاتی ملت تحت اشغال فلسطین می‌داند و راهکار جمهوری اسلامی ایران برگزاری رفراندوم با مشارکت همه فلسطینیان اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که نسبت به تعیین سرنوشت حکومت مطلوب خود اقدام کنند. اگر دنیا مایل به صلح در منطقه است باید به حق مسلم ملت فلسطین توجه کنند.

    وی با تاکید بر اینکه تحولات پس از طوفان الاقصی پوشالی بودن هیمنه رژیم صهیونیستی را به منصه ظهور رساند وعمق اتکا و وابستگی رژیم صهیونیستی را به دولت آمریکا نشان داد اضافه کرد: از اولین روز عملیات طوفان الاقصی اگر نبود مدیریت مستقیم نظامی، امنیتی و سیاسی دولت آمریکا، نظام حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین کاملا دچار فروپاشی درونی و ساختاری و امنیتی و سیاسی شده بود. در طول هفت ماه گذشته هم اگر نبود مدیریت تمام عیار دولت آمریکا اساساً از وجود رژیم صهیونیستی چیزی باقی نمی‌ماند.

    سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: چهره حقیقی صهیونیسم و ماهیت جنایت آمیز و غیربشری آن در طول هفت ماه گذشته در مقابل دیدگان میلیارد‌ها انسان جهان به تصویر کشیده شده است. حقوق بشر در قاموس رژیم صهیونیستی و حامیان آن هیچ موضوعیتی ندارد.

    ناصر کنعانی با بیان اینکه موضوع فلسطین اکنون موضوع جامعه بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و ملت‌های دنیا و حتی موضوع کشور‌هایی است که در طول هفت دهه گذشته از رژیم صهیونیستی به تمام معنا حمایت کردند، ادامه داد: در طول هفت ماه گذشته ملت‌ها جلوتر از دولت‌ها در حمایت از مردم فلسطین حرکت کردند و چه بسا ملت‌ها بودند که نقش بیشتری در کشاندن به سمت حوزه بین المللی ایفا کردند که دولت‌ها را به سمت حمایت از فلسطین بکشانند.

    وی گفت: براساس نظرسنجی‌هایی که مراکز معتبر فلسطینی و غیرفلسطینی انجام دادند اکنون گروه‌های مقاومت در جغرافیای فلسطین بیش از هر زمان دیگری محبوبیت و مقبولیت دارند.

    سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اظهار داشت: رژیم صهیونیستی عملیات نظامی همه جانبه خود را علیه نوار غزه با این شعار شروع کرد که می‌خواهیم حماس را نابود کنیم و ریشه مقاومت را از بین ببریم، اما بعد از گذشت دو ماه زمزمه‌های ضرورت مذاکره با حماس شنیده شد. اکنون جریان مقاومت طرف مذاکره کننده اساسی با واسطه با رژیم غاصب، دولت آمریکا و دولت‌های عربی برای رسیدن به یک توافق سیاسی با رژیم صهیونیستی است. مقاومت نشان داد نه فقط در حوزه نظامی و امنیتی بلکه در حوزه سیاسی هم جنبش قابل و نقطه محوری و کانونی در جغرافیای فلسطین و نوار غزه است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: چهره حقیقی صهیونیسم و ماهیت جنایت آمیز و غیربشری آن در طول هفت ماه گذشته در مقابل دیدگان میلیارد‌ها انسان جهان به تصویر کشیده شده است. حقوق بشر در قاموس رژیم صهیونیستی و حامیان آن هیچ موضوعیتی ندارد.

1-آمار «مجمع جهانی اهل‏ بیت(ع)» از شیعیان اندونزی ـ سال 2008

 

جمعیت کشور: 221.900.000

جمعیت مسلمانان: 195.372.000

جمعیت شیعیان: 1.952.720

درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 0.9 درصد

 

‏2-آمار «دائرةالمعارف امام حسين(ع)» از شیعیان اندونزی‏ ـ سال 2000

 

جمعیت کشور: 219.266.557

درصد شیعیان نسبت به جمعیت کشور: 12.65 درصد

 

3- آمار انجمن دین و زندگی اجتماعی «مؤسسه ‏PEW» از‏ شیعیان‏ اندونزی ـ سال 2009

 

جمعیت کشور: بیش از 200.000.000

جمعیت مسلمانان: 202.867.000

جمعیت شیعیان: کمتر از 2.028.000

درصد شیعیان نسبت به جمعیت مسلمان کشور: کمتر از 1 درصد

پایگاه‌های مرتبط

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
6+5=? کد امنیتی