در دیدار با مسئولین ستاد اعتکاف مطرح شد؛ آیت الله رمضانی: اعتکاف خلوتی است که به همراه جلوت معنا پیدا می‌کند

چهارشنبه, 05 مهر 1402

آیت الله رمضانی اظهار داشت: اعتکاف خلوتی است که به همراه جلوت معنا پیدا می‌کند و اسلام نیز خلوت به تنهایی را نمی پذیرد و بر جلوت به جهت تأثیرگزاری آن، تاکید دارد. خلوت نوعی دریافت برای انسان دارد که می تواند در صورت پردازش و پرداخت آن تاثیرات مهمی داشته باشد.

آیت الله رمضانی: اعتکاف خلوتی است که به همراه جلوت معنا پیدا می‌کند

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ اعضای ستاد اعتکاف کشور پیش از ظهر امروز چهارشنبه ـ پنجم مهر ماه 1402ـ با حضور در ساختمان مجمع جهانی اهل بیت(ع) قم با آیت الله «رضا رمضانی» دیدار کردند.

آیت الله «رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره اهمیت باور به احادیث بیان داشت: در جلسه درس امروز به طلاب عرض کردم که نباید باورمان نسبت به احادیث کم شود. رسول اکرم(ص) می فرمایند: «مَن تَفَقَّهَ في دِينِ اللّه ِ كَفاهُ اللّه ُ هَمَّهُ و رَزَقَهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ». یعنی، هر كه در راه آموختن و فهميدن دين خدا بكوشد، خداوند خواهش و روزى او را، از جايى كه گمانش را هم نمى برد تأمين كند. متأسفانه این باور در بین ما طلبه ها ضعیف شده است؛ در عبارت "لایحتسب" اشاره شده که توانایی حساب و کتاب ندارید که رزق از چه روزنه ای به شما می رسد ولی ما همچنان مشغول محاسبه هستیم.

وی ادامه داد: من دلتنگ برخی جلسات علماء مانند آیت الله بهاء الدینی، آیت الله احمدی میانجی، آیت الله مشکینی و آیت الله مظاهری هستم که پای درس این بزرگان می نشستیم و از معنویت آنان استفاده می کردیم اما در حال حاضر کسی نتوانسته این شکاف را در حوزه های علمیه بپوشاند. 

آیت الله رمضانی درباره اهمیت معنویت و اخلاق در حوزه اظهار داشت: باید به معنویت حوزه پرداخت که یکی از ابزارهای آن اعتکاف است. اعتکاف خلوتی است که به همراه جلوت معنا پیدا می‌کند و اسلام نیز خلوت به تنهایی را نمی پذیرد و بر جلوت به جهت تأثیرگزاری آن، تاکید دارد. خلوت نوعی دریافت برای انسان دارد که می تواند در صورت پردازش و پرداخت آن تاثیرات مهمی داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به اهمیت گسترش معنویت در جهان اشاره کرد و بیان داشت: معنویت باید اصیل و بین المللی باشد نه معنویت های جعلی و بدلی که برخی پیگیر آن هستند. امروزه معنویت و عرفان بدون خدا مطرح شده و عده ای قائل هستند دین مانع ارتباط با خدا می شود و در این باره نیز کتاب، مقاله و مناظره صورت گرفته است. تمام این موارد برای جدایی انداختن بین دین و معنویت از خدا است و ما با آن مخالف هستیم.

وی در ادامه گفت: ما معتقدیم دین با معنویت همراه است و معنویت تنها از راه ارتباط با کامل مطلق و نظام معنایی و عالم متافیزیکی معنا پیدا می کند. انسان به دلیل فطرت پاک و معنویت گرا به سمت امور معنوی گرایش پیدا می کند اما عده ای در حال مدیریت آن هستند و این گرایش پاک را به سمت جریان های غیراصیل جهت می دهند. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر لزوم حاکمیتی نشدن اعتکاف بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه حکومتی تحت لوای ولایت فقیه است اما مراسمی مثل اعتکاف یا مجالس عزاداری اهل بیت(ع) هرچه مردمی باقی بماند، تأثیر بیشتری دارد و کمتر به حاشیه رانده می شود؛ همچنین مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز همیشه خود را یک نهاد غیردولتی معرفی کرده است.

وی پیرامون اعتکاف گفت: این سوژه هیچ حاشیه ای ندارد و بستر مناسبی را برای معنویت حتی در اروپا فراهم می کند. زمانی که در هامبورگ بودم، مراسم اعتکاف را آغاز کردیم و در سال دوم برگزاری آن، از 15 کشور برای شرکت در این مراسم حاضر شدند.

آیت الله رمضانی پیرامون اهمیت معرفی درست دین بیان داشت: گاهی نگاه سطحی و ظاهری به دین داریم که منجر به شانه خالی کردن از مسئولیت ها می شود. برای نمونه، نگاه سطحی به عزاداری امام حسین(ع) باعث شده که به گریه بسنده کنیم و در راستای اهداف قیام سیدالشهدا(ع) قدم برنداریم. اساسا عده ای ارتباط با امام شهید را بر امام حیّ ترجیح دادند چرا که ارتباط با امام زمان(عج) مسئولیت آور است و سختی هایی به همراه دارد.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام «سید علیرضا تکیه‌ای» رئیس ستاد اعتکاف کشور گزارشی از فعالیت های این مجموعه در سطح بین الملل ارائه داد و برآیند فعالیت های این ستاد را در کشورهایی مانند لبنان و سوریه، مثبت دانست.

وی با ابراز خشنودی از این دیدار، به سفر پیش روی ستاد اعتکاف به قاره آفریقا اشاره داشت و از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیرامون اجرای برنامه اعتکاف در این منطقه، طلب نقشه راه کرد.

گفتنی است در این دیدار درباره همکاری و تعامل سازنده بین مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ستاد اعتکاف، بین دو طرف گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
9*2=? کد امنیتی