آیت الله رمضانی: زیارت عاشورا سلوک سالکانه در مکتب و مدرسه حسینی(ع) است

پنج شنبه, 06 شهریور 1399
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه زیارت عاشورا، سلوک سالکانه در مکتب و مدرسه حسینی(ع) است، گفت: زیارت عاشورا به نوعی انسان را برای درک ظهور آماده می‌کند.
آیت الله رمضانی: زیارت عاشورا سلوک سالکانه در مکتب و مدرسه حسینی(ع) است

مراسم عزاداری صبح هفتمین روز از ماه محرم، امروز (پنج‌شنبه 6 شهریور 1399) با حضور مردم عزادار و دلباخته حضرت سیدالشهدا(ع) و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به همت هیئت متوسلین به ائمه اطهار(ع) و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت برگزار شد.

سخنران این مراسم که در فضای بیرونی حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) رشت برپا شد، آیت‌الله «رضا رمضانی گیلانی»، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری بود که به خصوصیات و ویژگی‌های زیارت عاشورا، انحرافات در دین و مسئله مهدویت پرداخت.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه زیارت عاشورا یک درسنامه است و هر دعای این زیارت اشاره به نشانه و مقامات دارد، تصریح کرد: باید توجه کنیم که اگر در عاشورا بودیم چه می‌کردیم و بدانیم ادعا غیر از میدان عمل است.

وی به نامه نوشتن و دعوت کوفیان به امام حسین(ع) و سپس تنها گذاشتن امام و یارانش اشاره و تاکید کرد: بعضی‌ها حتی تا روز عاشورا هم آمدند ولی بعد با دلایل مختلف، امام را تنها گذاشتند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: خیلی‌ها اشک می‌ریزند، گریه می‌کنند و در زیارت عاشورا می نشینند ولی همین که وارد میدان می‌شوند، جا خالی می‌کنند.

وی به مواجهه "عبیدالله بن حر جعفی" یکی از اشراف کوفه با امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: این فرد بعد از دعوت امام حسین(ع) برای حضور در جمع یارانش، مقابل جان خود بخل ورزید و پس از حادثه کربلا نیز پشیمان شد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه برخی حرف کم می‌زنند ولی عملیاتی هستند، تصریح کرد: باید از خدا بخواهیم در این مجالس عزاداری، تربیت شده و به رشد و کمال برسیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: البته عده‌ای به گریه‌کردن و تسبیح‌زدن‌های خود مغرور می‌شوند؛ ما باید در برابر آنچه که خدا به ما داده، هیچ ادعایی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید در حوزه معنویت و علم ادعا داشته باشیم، افزود: از سیره اهل بیت(ع) این است که وقتی با مردم مواجه می‌شویم، هیچ وقت خود را بالاتر از مردم ندانیم.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه زیارت عاشورا، سلوک سالکانه در مکتب و مدرسه حسینی(ع) است، خاطرنشان کرد: در زیارت عاشورا، یکی از درخواست‌هایی که داریم این است که خدا به ما توفیق دهد تا در وقت ظهور، حضور داشته و خونخواه حسین(ع) باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به فضیلت نماز اول وقت اشاره کرد و گفت: این نماز اگر هم بدون حضور قلب باشد، اثرات مهمی در زندگی انسان ایجاد کرده و خدا برای این عمل حساب باز می کند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در مجلس عزا می‌آیند و مراسم می‌گیرند، دعوت شده امام(ع) هستند، تصریح کرد: ما به واسطه امام حسین(ع)، کریم، آبرومند، موحد، عابد واقعی و به معرفت می‌رسیم و امام(ع) در همه روزی‌هایی که به ما می‌رسد، نقش دارد.

آیت‌الله رمضانی، روزی حقیقی انسان را، روزی‌های معنوی دانست و گفت: نماز، روزه، زیارت، درک جلسات عزاداری و اشک خالصانه برای امام حسین(ع)، جزء رزق الهی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه برخی غذاهای ظاهری را روزی خود می‌دانند، تصریح کرد: حتی در یک فراز از زیارت عاشورا، اشاره‌ای به روزی مادی نشده است.

وی با بیان اینکه مشکل آنهایی که در مقابل امام حسین (ع) قرار گرفتند، مال حرام بود، اظهار کرد: انسان اگر می خواهد پاک زندگی کند، باید غذای معنوی و مادی حلال استفاده کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: گاهی روزی معنوی، حالتی به انسان می‌دهد که این حالت را با خیلی‌ از چیزهایی که به ما داده شده، نمی‌فروشید.

وی ادامه داد: یک لحظه توجه حضرت حق، آنقدر تاثیرگذار است که مساوی با اعمال جن و انس بوده و همین توجه، خود روزی انسان است.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه زیارت عاشورا به نوعی انسان را برای درک ظهور آماده می‌کند، تصریح کرد: اینکه انسان برای ظهور آماده شود، تلاش‌های جدی فردی و اجتماعی می‌خواهد و انسان باید برای این امر خود را به لحاظ روحی بسازد و تربیت کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه همانطور که برای زندگی ظاهری و امور مادی خود تلاش می‌کنیم باید برای حیات اخروی هم تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: وجود ما با عنایت حضرت حق و درک علم و معرفت توسعه پیدا می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فهم‌های انحرافی در مسائل دینی، تصریح کرد: برخی امامان معصوم (ع) و پیامبران (ع) را در حد پروردگار می‌پرستیدند که خود نوعی انحراف بود.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه انسان باید عقل، قلب و نفس خود را ادب کند، تاکید کرد: ادب قلب، درک توحید عملی و ادب عقل نیز خردورزی و اندیشمند شدن است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه ادب کردن زحمت می‌خواهد و انسان بدون زحمت نمی‌تواند به مقامی برسد، گفت: انسان‌ها برای رسیدن به مقامات معنوی باید زحمت بکشند.

وی با اشاره به اینکه امامان(ع) مودب به ادب الهی هستند، اظهار کرد: جریان حرکت انبیای الهی یک جریان عبودیت و بندگی خداست و همه دعوت به حق می کردند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه در بحث انتظار، برخی در وجود امام عصر(عج) تردید می‌کنند و برخی نیز خود ادعای مهدویت کردند، تصریح کرد: امروز نیز عده‌ای مرجعیت و ولایت را کنار زدند و حتی خود را فرزند پیامبر(ص) معرفی می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه به جریان انحرافی "حسن یمانی" در ایران و عراق اشاره کرد و گفت: این جریان، مرجعیت را جدا کرده و می‌گویند نباید از مراجع، تقلید کرد و در عین پیچیدگی، به شدت فعال شده‌اند.

وی به انحرافات دیگر در خصوص اینکه نباید در دوران غیبت انقلاب کرد و پرچمی برافراشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک عده از جوانان ما به لحاظ فکری منحرف شدند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه اگر پرچمی در مقابل پرچم حضرت ولی عصر (عج) و حق برافراشته شود، باطل است، گفت: اما اگر این پرچم در طول پرچم حق باشد و بخواهد زمینه را برای ظهور فراهم کند، باطل نیست.

وی با اشاره به اینکه در بیان و وصایای اهل بیت(ع) و قرآن به مقابله با ظلم تاکید شده است، گفت: حکم عقل این است که در مقابل ظلم باید ایستاد و آیات و روایات این حکم عقل را امضا می‌کند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما باید خود را آماده کنیم تا حال و هوای مهدی شناسی، مهدی یاوری و مهدی زیستن در زندگی ما ظهور و بروز کند.

وی به فرمایش امام علی(ع) در نهج البلاغه در مورد اینکه اگر چهار گروه به وظایف خود عمل می‌کردند، جامعه آباد می شود، اشاره کرد و گفت: عالم اگر خوب تعلیم می‌داد، جاهل اگر خوب تعلیم می‌گرفت، غنی و ثروتمند اگر خوب کمک و دستگیری می کرد و فقیر هم اگر قناعت می کرد، جامعه آباد می‌شد.

آیت‌الله رمضانی با تاکید بر امر وظیفه‌شناسی توسط مردم، اذعان کرد: انسان وقتی می‌تواند منتظر باشد که توسل، توکل و تلاش مخلصانه داشته و رنگ و بوی مهدوی بگیرد و هر کس عاشق و دلداده اهل بیت(ع) باشد، باید در این راستا قدم بردارد.

در بخشی از این مراسم، «جواد کامرانی» از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به بیان ذکر مصیبت و مداحی در رثای حضرت امام حسین(ع) پرداخت.

گفتنی است، در این مراسم که با حضور جمعی از مردم عزادار و دلباخته حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار شد، آیت‌الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی‌فقیه در گیلان، «علی فتح اللهی» فرماندار رشت و تعداد دیگری از مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
8-6=? کد امنیتی