دستاوردهای سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به شرق آفریقا ارائه شد/ ظرفیت‌های گسترده فعالیت در قاره آفریقا

چهارشنبه, 24 آبان 1402

نشست مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام با موضوع سفر دبیرکل این مجمع به شرق آفریقا، برگزار شد.

دستاوردهای سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به شرق آفریقا ارائه شد/ ظرفیت‌های گسترده فعالیت در قاره آفریقا

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ نشست مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با موضوع سفر دبیرکل این مجمع و هیئت همراه به شرق آفریقا در سالن جلسات مجمع در شهر قم، برگزار شد.

محمدمهدی شریعتمدار مدیرکل کشورهای عربی آفریقایی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، باشی معاون اقتصادی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، محمدکاظم کاظمی مدیر شبکه ثقلین و حسن صدرایی عارف سرپرست خبرگزاری ابنا، در این نشست با ارائه گزارشی به دستاوردهای سفر و نیز برنامه‌های پیش رو در این خصوص پرداختند.

بررسی ظرفیت های اقتصادی شیعیان در شرق آفریقا، انتقال نیازهای شیعیان شرق آفریقا به خیرین، استقبال باشکوه شیعیان شرق آفریقا از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، بازتاب فرهنگ اسلامی ایرانی در میان شیعیان کشورهای آفریقایی، انتشار گسترده اخبار سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و هیئت همراه به شرق آفریقا در رسانه‌ها و تولید مستندهای تلویزیونی از این سفر، از جمله مطالب مطرح شده در سخنان مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود.

 

دستاوردهای سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به شرق آفریقا

محمدمهدی شریعتمدار مدیرکل کشورهای عربی آفریقایی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست در خصوص سیاست های این مجمع گفت: سیاست های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای، تحول و بومی سازی فعالیت ها است، قاره آفریقا اهمیت زیادی دارد و دارای ظرفیت های بسیاری است.

وی ادامه داد: در اجلاس جوانان شرق آفریقا، بیش از صد و بیست نفر، شرکت کردند و نتیجه این اجلاس، تشکیل جمعیت جوانان شیعه آفریقا بود، همچنین بازتاسیس مجمع اهل بیت(ع) در کنیا نیز در سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به این کشور، صورت گرفت. اجلاس مبلغان شرق آفریقا در کشور اوگاندا برگزار شد که 180 نفر در اجلاس مبلغان حضور پیدا کردند و کارگاه آموزشی سه ساعته پس از این اجلاس برگزار شد.

مدیرکل کشورهای عربی آفریقایی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: انجام کارهای تشکیلاتی، تشکیل جمعیت جوانان شیعه شرق آفریقا، تشکیل جمعیت زنان شیعه شرق آفریقا، فراهم کردن فضای نقد و پیشنهاد در خصوص فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) و برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله اهداف سفر به شرق آفریقا بود.

شریعتمدار با اشاره به دیدارهای دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سفر شرق آفریقا اظهار کرد: آیت الله رمضانی در این سفر حدود 40 دیدار داشت، ایشان همچنین 27 بازدید از مراکز دینی، حوزوی و مساجد، هشت بازدید از مراکز عام المنفعه مثل درمانگاه و دارالایتام و 31 سخنرانی در جمع های مختلف، انجام داد، آیت الله رمضانی در این سفر، دیدارهایی با علمای و شخصیت های فرقه های شیعه همچون بهره ها و اهل سنت و حتی کشیشان مسیحی داشت که این دیدارها، تاثیر مثبتی داشتند.

مدیرکل کشورهای عربی آفریقایی عربی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: در حاشیه سفر دبیرکل این مجمع به شرق آفریقا، تعامل بین دانشگاهی صورت گرفت و هشت جلسه مشترک بین دانشگاه اهل بیت(ع) و دانشگاه های مختلف در کشورهای تانزانیا، کنیا و اوگاندا انجام شد. در این سفر اقداماتی همچون ارزیابی مبلغان و تقدیر از مبلغان معمر نیز صورت گرفت.

در ادامه فیلم مستندی از سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و هیئت همراه به کشورهای مختلف شرق آفریقا و برنامه های این سفر، پخش شد.

 

ظرفیت های گسترده فعالیت در کشورهای شرق آفریقا

در بخش ویژه این نشست، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به ایراد سخن پرداخت.

آیت‌الله رمضانی اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آفریقا را خوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات مناسب باید حفظ کرد و این مساله نیاز به مدیریت جهادی دارد تا استمرار داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در حاشیه اجلاس جوانان شیعه شرق آفریقا، اتحادیه جوانان شیعه شرق آفریقا تشکیل شد که جوانان شیعه 9 کشور در آن حضور دارند، اتحادیه زنان شیعه شرق آفریقا هم تشکیل شد و به دنبال تشکیل چنین اتحادیه هایی در جهان هستیم، زنان نیمی از جمعیت دنیا هستند و اگر وارد میدان شوند می توانند کارهای بزرگی انجام بدهند.

آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم پالایش اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: هیچ پالایشی تاکنون در این خصوص صورت نگرفته در حالی که این کار براساس اساسنامه مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید هر پنج سال انجام می شد. برخی از اعضای مجمع عمومی در این سال ها فوت کرده اند، برخی هم به کشورهای دیگر مهاجرت داشتند و گروهی هم دیگر فعال نیستند.

وی ادامه داد: سه هزار و 200 مبلغ تحت پوشش مجمع جهانی اهل بیت هستند و باید پالایش این مبلغان و آموزش آنها صورت بگیرد، ارتقای علمی این مبلغان از طریق وبینار مجازی و دوره های حضوری با ارسال استاد را دنبال می کنیم تا این مبلغان، مهارت های مختلف را بیاموزند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: باید سمینارهای مختلفی را به مناسبت های گوناگون برای شرق آفریقا داشته باشیم. آمادگی و پذیرش مردم آنجا برای معارف اهل بیت(ع) فراوان است، باید به دنبال ارسال کتاب به شرق آفریقا و وضعیت شناسی شیعیان این منطقه باشیم و هم افزایی با دستگاه های مختلف از جمله جامعه المصطفی و مجمع تقریب را در آفریقا دنبال کنیم.

آیت الله رمضانی، بومی سازی مبلغان را ضروری دانست و تصریح کرد: باید به دنبال شناسایی افراد جدید باشیم تا سرشاخه های مبلغان شوند، هر چقدر در این زمینه، بومی گرایی صورت بگیرد، بهتر است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: در سفر شرق آفریقا شاهد بودیم که بچه های شیعه با کمترین امکانات مشغول درس خواندن می باشند، اما انقلابی هستند و با اقتدار مشغول درس خواندن هستند. ما صدور انقلاب را در آنجا دیدیم، در مراسم افتتاحیه مجتمع بزرگی متعلق به شیعیان در ماداگاسکار شاهد بودیم که کودکان شیعه، سرود یا مهدی را خواندند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم پیگیری ماهانه مصوبات و پروژه‌های راه‌اندازی شده در سفر شرق آفریقا و ارائه گزارش در این خصوص گفت: تامین مالی این پروژه ها از طریق خیرین مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) صورت گرفت و به فضل الهی می توانیم کارهای بزرگی را در آفریقا انجام بدهیم.

 

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3+9=? کد امنیتی