لگن هاوزن: جوامع غربی به دنبال توصیف صحیح از باورهای اسلامی هستند

جمعه, 13 آبان 1401

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: جوامع غربی به دنبال توصیف کامل و صحیح از باورها و تاریخ اسلام هستند نه شنیدن ادله اثبات آن که در این زمینه درک درستی از فضای ذهنی آنان وجود ندارد.

لگن هاوزن: جوامع غربی به دنبال توصیف صحیح از باورهای اسلامی هستند

دومین نشست از سلسله نشست های علمی ـ تخصصی "بررسی آثار و شاخص های معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر" روز پنج شنبه دوازدهم آبان 1401 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن همایش های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم برگزار شد.

"مجمع جهانی اهل بیت(ع)" و "سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی" برگزارکنندگان این نشست بودند و "مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل"، "جامعة المصطفی(ص) العالمیة"، "دانشگاه ادیان و مذاهب"، "اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم"، "انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه‌ علمیه"، "دانشکده الهیات دانشگاه تهران"، "مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه"، "مرکز بین المللی طلوع"، "مؤسسه بین‌المللی الهدی" و "مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع)" از همکاران برگزاری آن بودند.

* پنل اول

در پنل اول این نشست، حجت الاسلام دکتر «مهدی فرمانیان» معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در موضوع "بایسته های معرفی اسلام شیعه به غیر شیعیان" و پروفسور «محمد لگن هاوزن» مترجم و چهره ماندگار فلسفه و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع "بررسی تطبیقی آثار معرفی اسلام و مسیحیت در غرب" به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

* پنل دوم

در پنل دوم این نشست نیز آقای «یوسف دانشور نیلو» دارای دکترای فلسفه دین از دانشگاه تورنتو و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع "اثر مطلوب معرفی اسلام شیعی با مقایسه آثار شیعه پژوهان غربی" به ایراد سخن پرداخت.

گوش شنوا نداریم

پروفسور «لگن هاوزن» عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) که موضوع "بررسی تطبیقی آثار معرفی اسلام و مسیحیت در غرب" را برای سخنان خود انتخاب کرده بود، گفت: مسلمانان ادعای حقانیت دارند و مدام به دنبال کسانی هستند که به آنان گوش فرا دهند؛ در حالی که باید گوش شنوا باشیم برای حرف هایی که درباره‌‌ ما بیان می شود تا در نهایت بتوانیم ذهنیت عرصه بین الملل پیرامون مسلمانان را درک کنیم و متناسب با آن پاسخگو باشیم.

وی در راستای ارتباط مؤثر نهاد های دینی داخلی و خارجی بیان کرد: برای مخاطب شناسی باید به سراغ مراکز اسلامی و نهادهای علمی در کشور های مختلف برویم و از آنان برای انتشار مطالب متناسب با نیاز های مردم همان منطقه کمک بگیریم؛ به طور مثال سازمان اسماعیلیون لندن یا دانشگاه اسلامی انگلیس، جزو نهادهای فعال در کشور انگلیس هستند که در صورت ارتباط با آنان میتوان روند انتشار مفاهیم شیعه را در انگستان سرعت بخشید.

دکتر لگن هاوزن بیان کرد: بسیاری از کتب تألیف شده در شیعه، تنها مناسب مسلمانان است و به بررسی شبهات پرداخته در حالی که جامعه غرب ابتدا باید توصیف درستی از اسلام را بشنود و با تاریخ، اخلاق و معنویت شیعه آشنا بشود تا گرایش به آن پیدا کند.

وی در راستای انتشار معارف شیعه در کشور های خارجی، موضوع های مهمی را پیشنهاد داد که کمبود آثار در این زمینه ها به شدت حس می شود؛ موضوعات پیشنهادی به شرح زیر است:

_ پرداختن به زبان عربی به عنوان سنّت ادبی اسلام یا بررسی فرقه های شیعه از حیث اشتراکات، افتراقات و تاریخ آنان که شرایط ذهنی مخاطب را برای شناخت اسلام مهیا می کند.

_ پاسخگویی به شبهات و بیان مسائل کلامی و فلسفی برای مخاطب دانشگاهی، غیر دانشگاهی، غیر شیعه و یا حتی شیعیان ساکن خارج از کشور یا بررسی آیین ها و مناسک شیعه مانند: اربعین حسینی و توصیف فضای معنوی آن.

_ بررسی تاریخ تشیع از زمان پیدایش تا جداشدن مسیر کلامی و فلسفی آنان از اهل سنت، پرداختن به اختلاف ها و چالش های شیعه در طول تاریخ و بررسی عوامل آن، معرفی تقویم تاریخی شیعه و ایام مهم شیعیان که بیانگر هویت تاریخی آنان می باشد.

_ از موضوعات مهم در عرصه بین الملل، هنر می باشد که جهان اسلام از آن برخوردار است؛ اشعار شاعران یا معماری مکان های مهم از این دسته می باشد.

_ معرفی علوم اسلامی شیعه(عقلی و نقلی) و مراکز مهم دینی مثل حوزه علمیه یا سیری در زندگی اهل بیت(ع) و بزرگان شیعه که بنیان های مهم میراث علمی شیعه هستند.

_ بررسی ساختار اجتماعی شیعیان و جامعه شناسی آنان به خصوص در ایامی که بخاطر یک واقعه مهم در کنار هم جمع می شوند یا معرفی مکان های مقدس شیعیان مانند: حرم اهل بیت(ع) یا امامزاده ها که نکات حائز اهمیتی از جامعه شیعی را در بر دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: جوامع غربی به دنبال توصیف کامل و صحیح از باورها و تاریخ اسلام هستند نه شنیدن ادله اثبات آن که در این زمینه درک درستی از فضای ذهنی آنان وجود ندارد.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
3*4=? کد امنیتی