ماجرای پاسخ پاپ به نامه روحانی شیعه و محکومیت اهانت به قرآن توسط رهبر کاتولیک‌های جهان

جمعه, 13 مرداد 1402

"سانتیاگو ریکاردو پاز" در نامه‌ای اعتراضی به دوست خود "پاپ فرانسیس"، اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان را محکوم می‌کند و پاپ نیز در پاسخی صمیمی، اهانت به قرآن را محکوم و عملی وحشیانه می‌خواند.

ماجرای پاسخ پاپ به نامه روحانی شیعه و محکومیت اهانت به قرآن توسط رهبر کاتولیک‌های جهان

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) - "سانتیاگو ریکاردو پاز" با نام اسلامی "شیخ عبدالکریم پاز"، روحانی اهل آرژانتین است که در دهه‌های آغازین عُمر خود، پیرو آئین مسیحیت بوده و پس از آن، خورشید اسلام را پسِ ابرهایِ تیره و سیاه غرب، می‌یابد و حرکت به سمت روشناییِ اسلام را از باقی ماندن در ظلمات ادیان تحریف شده، ترجیح می‌دهد و مدتی پس از پذیرش اسلام، به مذهب حقّه‌ی شیعه اثنی‌عشری، مشرّف می‌شود. او تاکنون مصاحبه‌های گوناگونی با رسانه‌های داخلی و خارجی داشته و در این گفتگوها، درباره‌ی چگونگی اسلام آوردن خود و ساختار جامعه‌ی مسلمانان کشورش و تأثیر انقلاب اسلامی بر مردم این کشور سخن گفته است.

شیخ عبدالکریم پاز، اکنون از مبلغان شاخص مکتب اهل‌بیت(ع) در جهان شناخته می‌شود که علاوه بر فعالیت‌هایی همچون تدریس‌ و تالیف، عضویت در مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) را نیز عهده‌دار است.

خبرنگار خبرگزاری ابنا به بهانه‌ی نامه‌نگاریِ اثرگذاری که حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاز (نماینده ادیان در بنیاد اسلامی آرژانتین - FIAS) اخیرا با پاپ فرانسیس با نام اصلی "خورخه ماریو برگولیو" رئیس کشور واتیکان و رهبر سریر مقدّس؛ حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک جهان داشته است، با وی به گفتگو پرداخته است:

_______________________

به اهتمام: اعظم ربانی

_______________________

▪️سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، اگر چه که چهره‌ و نام شما برای افراد زیادی در جهان، شناخته شده است؛ اما در عین حال، لطفا خودتان را معرفی بفرمائید.

علیکم السلام. خواهش می‌کنم. بنده عبدالکریم پاز اهل کشور آرژانتین در آمریکای جنوبی هستم و در این کشور به کار تبلیغ اسلام مشغولم. حدود ۴۰ سال قبل، من مسیحی بودم و به حضرت عیسی علیه‌السلام اعتقاد داشتم و سپس برای یافتن چیزی نزدیک به تعالیم حضرت مسیح، به جستجو پرداختم و شروع به مطالعه در خصوص شخصیت چهره‌های برجسته ادیان دیگر کردم؛ زیرا در آن مقطع زمانی، افرادی زیادی خصوصا جوانان از من، درباره راه‌های دوری از مادی‌گرا‌ییِ رایج در فرهنگ غرب سؤال می‌کردند؛ لذا سعی می‌کردم در بیرون از غرب، از جمله فلسفه‌ها و ادیان شرقی جستجو کنم تا به جوابی مناسب برای این افراد، دستیابی پیدا کنم و به آنها بگویم.

▪️شما به عنوان یک فرد مسیحی آرژانتینی، چگونه از دنیای خدایان سه‌گانه به عالَم یگانه پرستی هجرت کردید و چطور مسلمان شدید؟

این سوال، مسئله‌ی ذهنی بسیاری از جوانانِ امروزی است که به دنبال گمشده‌ی خود می‌گردند. من ابتدا پیرامون موضوع "بودیزم" جستجو و مطالعه کردم و سپس در دانشگاه، به تحصیل در رشته‌ی فلسفه پرداختم و با فیلسوفانی از دیگر فرهنگ‌ها از جمله فیلسوفان یونانی در آرژانتین، ملاقات کردم. پس از آن، سفر خود را به گوشه و کنار آرژانتین آغاز کردم و با مردم محلی دیدار کردم. همچنین با برخی مسیحیان مانند انجیلی‌ها (اونجلیست‌ها) و پروتستان‌ها گفت‌وگو کردم و هر روز در این دیدارها و گفتگوها، به یافته‌های جدیدی در خصوص خدا و پیامبران و ادیان، دسترسی پیدا می‌‌کردم تا اینکه به طور تصادفی با دین اسلام، آشنا شدم؛ در حالی که هیچ چیزی درباره‌ی اسلام نمی‌دانستم.

▪️شما هم مسیحیت را تجربه کرده‌اید و هم در دهه‌های اخیر، به اسلام مشرّف شده‌اید و اکنون مسلمان هستید. به نظر شما اساسی‌ترین اختلاف‌ها و تفاوت‌ها بین اسلام و مسیحیت در چیست؟

به نظر من، تفاوت بین سایر اندیشه‌ها و اسلام در این است که اسلام، بسیار کامل‌تر از سایر ادیان و عقاید است. به اعتقاد من، یگانگی خداوند، یک نظریه‌ی منطقی و کاملا دُرست است.

▪️در چند روز گذشته، رسانه‌ها از نامه‌ی شما به پاپ، اخباری را منتشر کردند. لطفا در خصوص اهداف این نامه‌ و میزان اثرگذاری آن از نظر خودتان، بفرمائید.

همانطور که شما گفتید و اطلاع دارید، پیرو هتک حرمت به ساحت مقدّس قرآن کریم و لزوم محکوم کردن این اقدام بی‌شرمانه، به ذهنم رسید بخاطر ارتباط و دوستی‌ای که با پاپ (رهبر کاتولیک‌های جهان) دارم، برای او نامه بنویسم و از او بخواهم که با توجه به جایگاه مهمی که دارد، این اقدام را محکوم کند.

▪️شما در نامه چه نوشتید؟

نوشتم این اهانت‌هایی که به قرآن کریم انجام می‌شود، مانع از گفتگوی ادیان و گفتگوی بین انسان‌هاست. من در این نامه، تاکید کردم که پیشرفتِ امور و ایجاد صلح، با اینگونه حرکت‌ها، سازگاری ندارد و چنین اقداماتی، تاثیرات بسیار منفی میان مسلمین داشته است؛ خصوصا که تعدادی از دولت‌ها، پُشت این قضیه و ماجرا بوده‌اند.

▪️برای ما و رسانه‌ها جالب است که پاپ، پاسخ نامه شما را داد. او در نامه، برای شما چه نوشت؟

ما از قبل، با یکدیگر ارتباط دوستانه داشتیم؛ پاپ فرانسیس پیش از این هم، علناََ در گفتگویی که به شکل مکاتبه‌ای با هم داشتیم، این قضیه را محکوم کرده بود، در عین حال، من باز برایشان نامه نوشتم و به موضوع هتک حرمت قرآن کریم، اشاره کردم. پاپ هم مثل قبل تکرار کرد که این اقدام، یک کار وحشیانه است. او ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، این گونه اقدام شنیع را مانع گفت‌وگوی انسانی دانست. او در این نامه خطاب به بنده اینگونه نوشت: "دکتر عبدالکریم پاز برادر عزیزم! از نامه‌ی شما بسیار سپاسگزارم. ماجرای آتش زدن قرآن کریم واقعا یک عمل وحشیانه است. این موارد به گفت وگوی انسانی و بالغانه میان مردم آسیب می‌زند و مانع آن می‌شود."

▪️به عنوان سوال آخر، لطفا از پشت‌پرده و اهداف اهانت به مقدّسات و نیز قرآن‌سوزی‌های اخیر و ادّعای آزادی بیانِ غرب، بفرمائید.

من پاسخ پاپ را، قدم بسیار مثبتی می‌دانم؛ زیرا رهبر یکی از فرقه‌های مهم مسیحیان جهان، هم‌دلی، هم‌فکری و هم‌خط بودن با مسلمین جهان را با محکوم کردنِ اقدامِ این افراد دیوانه و غیرعاقل و نیز دولت‌هایی که پشت این قضیه هستند، ثابت نمود. در حقیقت در این نامه، بخشی از نوک پیکان انتقاد پاپ به سَمت دولت‌هایی مثل دانمارک و سایر کشورهای اروپایی بود که به بهانه‌ی دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان، پشت این قضیه قرار گرفتند؛ در حالی که خودشان هیچ اعتقادی به آزادی بیان ندارند! متاسفانه امروز شاهد تحریم صدای مظلومین در فلسطین، یمن، عراق، سوریه، ایران و سایر کشورهای جهان سوم توسط دولت‌های مستبد هستیم، به گونه‌ای که حتی در جامعه‌ی خودشان هم اعتراضاتِ به حق مردم‌ را سرکوب می‌کنند؛ لذا دفاع از آزادی بیان، یک دروغ محض است که دولت‌های غرب، دَم از آن می‌زنند.

▪️از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزارم

خواهش می‌کنم. من هم از شما تشکر می‌کنم.

.......................

انتهای پیام/

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
6-2=? کد امنیتی