اخبار مجمع

  • جمعیت جوانان اهل‌بیت(ع) آمریکای لاتین تشکیل شد

    جمعیت جوانان اهل‌بیت(ع) آمریکای لاتین تشکیل شد

    جمعیت جوانان اهل‌بیت(ع) آمریکای لاتین تشکیل شد و این جمعیت فعالیت خود را آغاز کرد.

    تشکیل این جمعیت در حاشیه دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با جمعی از جوانان مسلمان آمریکای لاتین که در کشور برزیل، اعلام شد.

    جوانانی از کشورهای مختلف آمریکای لاتین در این جمعیت عضویت دارند و این جمعیت به دنبال ایجاد اتحاد در میان جوانان مسلمان در این کشورها و هم‌افزایی فعالیت‌های آنها است.

    شایان ذکر است آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به دعوت مسلمانان برزیل برای حضور در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است.

    تشکیل این جمعیت در حاشیه دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با جمعی از جوانان مسلمان آمریکای لاتین که در کشور برزیل، اعلام شد.

  • باید به کار تشکیلاتی در جوامع شیعی، اهمیت داد/ نقش مهم جوانان اهل‌بیتی در عصر معاصر

    باید به کار تشکیلاتی در جوامع شیعی، اهمیت داد/ نقش مهم جوانان اهل‌بیتی در عصر معاصر

    آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از جوانان پیرو مکتب اهل‌بیت(ع) منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگی‌های مکتب امام خمینی(ره) اظهار کرد: ما شاگرد مکتب امام راحل هستیم. ایشان می‌فرمودند: ما از آن مراجعی نیستیم که یک فتوا بدیم و یک جا بنشینیم، ما فتوا می‌دهیم و در میدان هستیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم که تربیت‌شده مکتب امام خمینی(ره) هستند و مراد و مقتدای ما می‌باشند، همه تربیت‌شده مکتب حضرت امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) هستند و در مکتب فاطمی درس خواندند. قطعا کسانی که با حق باشند، پیروز خواهند شد و هر کسی هم که با حق درافتاد، ور می‌افتد؛ «ومن صارع الحق صرعه».

    وظیفه پیروان اهل‌بیت(ع) در عصر اباحه‌گری

    وی اضافه کرد: باید بدانیم که وظیفه اصلی ما به عنوان معتقدان به اهل‌بیت(ع) در عصر اباحه‌گری و ولنگاری چیست؟ غرب به دنبال این است که جامعه را به ولنگاری و برهنگی و اباحه‌گری بکشاند؛ در مقابل ما چه وظایفی نسبت به هم‌کیش خود و جوانان دیگر داریم؟ مثلا در بحث انتظار که ان‌شاء‌الله همه ما جزو منتظران حضرت مهدی(عج) هستیم، سه وظیفه برای ما وجود دارد: وظیفه اول خودسازی است که خودمان را بسازیم و به لحاظ روحی و فکری و اخلاقی تقویت کنیم، وظیفه دوم دگرسازی است؛ این که تا آنجایی که می‌توانیم دستگیری کنیم و دیگران را هم بسازیم، وظیفه سوم زمینه‌سازی است، برای این که کل جامعه بشریت از طعم عدالت برخوردار شود.

    8dea3ab9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    نقش مهم جوانان اهل‌بیتی در عصر معاصر

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که جوانان اهل‌بیتی در عصر معاصر برای زمینه‌سازی جهت ظهور و پیاده شدن عدالت در جامعه بشری، به غیر از کارهای شخصی و کارهای دینی چه وظیفه‌ای دارند و چه چشم‌انداز و برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در این راستا در ذهن این جوانان است؟ جوانان حاضر در این جلسه از جوانان متدینی هستند که سابقه فعالیت‌های مختلفی دارند و بر این اساس برای حضور در جلسه انتخاب شده‌اند. هر جایی در دنیا از جمله آسیا، اروپا، آفریقا و نیز آمریکای لاتین، اقتضائات خودش را دارد و باید بدانیم که چگونه می‌توانیم اهل‌بیت(ع) را در دنیا معرفی کنیم و چگونه می‌توانیم در این راستا با هم کار کنیم. زمانی برخی از جوانان منطقه آمریکای لاتین که اکنون دیگر سنی از آنها گذشته، احساس کردند که باید در حوزه‌های علمیه تحصیل کنند تا بتوانند معارف اهل‌بیت(ع) را با زبان بومی به مردم در این منطقه، انتقال بدهند و در آینده هم باز باید چنین افرادی را داشته باشیم.

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به لزوم کار تشکیلاتی بین جوانان اهل‌بیتی اظهار کرد: باید خروجی این جلسه به تشکیل اتحادیه جوانان اهل‌بیتی آمریکای لاتین منتهی بشود. امروزه همه معتقدند اگر بخواهیم کاری در دنیا انجام بدهیم، باید با تشکیلات جلو برویم و دیگر کار تکی جواب نمی‌دهد. لذا امام زمان(عج) هم تکی نخواهد آمد و تا یارانشان تکمیل نشوند، قطعا ایشان ظهور نخواهد کرد، هزار سال دیگر هم بگذرد باز همین خواهد بود. باید ببینیم که در کنار هم، چگونه می‌توانیم این حرکت بزرگ را انجام بدهیم.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه، ایران را از کشورهای پیشرفته علمی جهان دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دارای ۴۵ سال تجربه در زمینه مسائل علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است، ایران در ۴۵ سال پیش به لحاظ علمی در رتبه ۵۷ جهان بود، اما اکنون به ۱۶ رسیده است. ایران در برخی از رشته های علمی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است، به عنوان مثال رتبه ایران در زمینه نانو در جهان ۵ است. پیشرفت‌های علمی ایران روز به روز در حال افزایش است و امکان انتقال این پیشرفت‌ها به جوانان آمریکای لاتین وجود دارد. آنها می‌توانند به ایران بیایند و در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی و مهندسی تحصیل کنند.

    وی ادامه داد: باید اتحادیه جوانان اهل‌بیتی آمریکای لاتین را تشکیل بدهیم، در این مجموعه هم حرف‌های جوانان شنیده می‌شود و هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد. در سفری که به ۹ کشور آفریقایی در منطقه شرق آفریقا داشتیم، اتحادیه جوانان اهل‌بیتی را در آن منطقه تشکیل دادیم و جلسه تشکیل این اتحادیه در یک روز از صبح تا غروب برگزار شد و این اتحادیه اکنون به خوبی فعالیت می‌کند.

    f0ea3ab9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    لزوم اهمیت به کار تشکیلاتی در جوامع شیعی

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به تاکید امام موسی صدر بر کار تشکیلاتی اظهار کرد: امام موسی صدر از شخصیت‌های بزرگ دینی در جهان اسلام بود که در سال ۱۳۵۷ شمسی به لیبی رفت و ربوده شد. وی تاکنون پیدا نشده و بسیاری احتمال می‌دهند که به شهادت رسیده است. اگر او اکنون بود، یکی از رهبران بزرگ جهان تشیع می‌بود. زمانی که امام موسی صدر به لبنان رفت، اگر یک سخنرانی در مسجد انجام می‌داد، یک سخنرانی هم در کلیسا می‌کرد. بزرگان مسیحیت از امام موسی صدر برای سخنرانی دعوت می‌کردند. بخشی از سخنرانی‌های عربی و فارسی وی در اینترنت موجود است و مجموعه آثارش هم جمع‌آوری شده است. امام موسی صدر در سال ۱۳۴۰ شمسی در یک سخنرانی در رابطه با تشکل‌سازی در دنیا گفت: قوی‌ترین تشکیلات در دنیا از آنِ مسیحیت است، دوم برای اهل‌سنت و سوم متعلق به شیعه است و تشکیلات در بین شیعه بسیار ضعیف است. وی در رابطه با مسیحیت می‌گفت: در برخی از مناطق جنوب لبنان، یک خانواده مسیحی بیشتر نیست، اما سازمان برای آن یک خانواده هر هفته در روزهای یکشنبه یک عالم دینی مسیحی می فرستاد تا او مراسم مذهبی را برای آن خانواده اجرا کند!

    وی اضافه کرد: تا ظرفیت‌های جوانان اهل‌بیتی در کنار هم جمع نشود، آن اتفاق بزرگ در خصوص نسل جوان در منطقه آمریکای لاتین نمی‌افتد. کل کشورهای این منطقه، یک سری مشترکات دارند و هر کدام از این کشورها هم دارای یک سری ویژگی‌های خاص به خود هستند و در هر دو بخش، می‌توان برنامه‌ریزی کرد. 

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به برخی دغدغه‌های مطرح شده از سوی جوانان این منطقه گفت: برخی در این جلسه گفتند که تنها راه نجات، آشنایی با سیره علمی و عملی ائمه معصومین(ع) همچون امام رضا(ع) است، این نکته درست است. ما واقعا با سیره علمی و عملی اهل‌بیت(ع) در بخش‌هایی همچون خانواده، اجتماع، فرهنگ و سیاست، آشنا نیستیم. سبک زندگی اهل‌بیت(ع) باید شناخته شود و این سبک، نجات‌بخش است. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت توصیه و سفارش داشتند که اگر جامعه‌ای می‌خواهد رشد کند، باید به این هفت توصیه عمل کند. اولین توصیه پیشرفت علمی است، توصیه دوم اخلاق و معنویت؛ سومین توصیه مطالبه‌گری در حوزه عدالت است، و مبارزه با فساد چهارمین توصیه و در ادامه، هفتمین توصیه ایشان در بیانیه گام دوم، سبک زندگی اسلامی است که این سبک زندگی، نرم افزار تمدن اسلامی است.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اتحادیه جوانان اهل‌بیتی آمریکای لاتین می‌تواند یکی از برنامه‌های خود را تاسیس مؤسسات قرار بدهد. به عنوان مثال ما نیاز به ایجاد موسساتی برای سیره‌شناسی در آمریکای لاتین داریم. باید موسسه‌ای درباره مسئله خانواده در این منطقه تشکیل شود تا به جوانان مسلمان در زمان ازدواج، آموزش زندگی مشترک را بدهد، زمانی که این آموزش داده نمی‌شود، کار به طلاق کشیده می‌شود، طلاق آخرین گزینه در اسلام است، اما اکنون اولین گزینه در بین جوانان مسلمان است. ما نیاز به موسسه‌ای برای معرفی نهج‌البلاغه در آمریکای لاتین داریم، من نامه ۳۱ امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در نهج‌البلاغه را شرح کردم که این شرح در کتابی با عنوان «جوانه زندگی و زندگی جوان» چاپ شده است. 

    وی در خصوص توجه غیرمسلمانان و غیرشیعه به امیرالمومنین(ع) و کتاب شریف نهج‌البلاغه افزود: یک مسیحی می‌گفت اگر ما نهج‌البلاغه می‌داشتیم، دنیا را فتح می‌کردیم. جورج جرداق مسیحی بسیاری از خطبه‌های نهج البلاغه را حفظ بود، ابن ابی الحدید در شرح برخی از خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌گفت: من بیش از هزار بار این خطبه را خوانده‌ام. ما با نهج‌البلاغه آشنا نیستیم، صحیفه سجادیه، دائره‌المعارف شیعه است و باید موسسه‌ای تشکیل شود که صحیفه سجادیه را در موضوعات مختلف از جمله خانواده، مسائل اجتماعی، مسائل اخلاقی و مسائل دیگر بشناساند. قرآن تنها نسخه نجات‌بخش بشر است و باید نهضت قرآن‌شناسی راه‌اندازی شود. بخشی از جوانان می‌توانند در زمینه ایجاد موسسه قرآن‌شناسی کار کنند.

    a5ea3ab9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    آمریکای لاتین؛ نمونه یک محیط چند فرهنگی

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به ویژگی‌های منطقه آمریکای لاتین اظهار کرد: جوان مسلمان در محیط چندفرهنگی مثل منطقه آمریکای لاتین زندگی می‌کند و ما باید با این فرهنگ‌ها آشنا شویم، ما باید عملا زندگی مسالمت‌آمیز را در منطقه آمریکای لاتین تجربه کنیم. بخش عمده مردم این منطقه مسیحی هستند، بخشی از مردم آمریکای لاتین، اهل‌سنت هستند. ما چقدر با مسیحیت و نیز با مشترکات بین شیعه و کاتولیک آشنایی داریم؟ باید با چنین مواردی آشنایی داشته باشیم. امام موسی صدر می‌گفت: هر کدام از ما باید در رفتارمان، نماینده امام علی بن ابی طالب(ع) باشیم.

    وی اضافه کرد: جوانان باید وارد میدان شوند و اراده قوی بسیار مهم است. شهید قاسم سلیمانی می‌گفت باید در میدان باشید. دین نسخه نجات بشر است و باید به دین و حقیقت آن بازگشت کنیم. کارها همیشه از کم شروع می‌شود، رسول اکرم(ص) نماز جماعت را در مکه با سه نفر شروع کرد در حالی که مشرکان شکمبه شتر را بر سر پیامبر(ص) می‌ریختند، اما امروز تعداد مشارکت‌کنندگان در نماز جماعت در دنیا چقدر شده است؟ اخلاص بسیار اهمیت دارد و اگر ما کار را درست شروع کنیم، خداوند حامی ما خواهد بود و خدا قدرت خودش را در صحنه‌های مشکلات نشان می‌دهد. مثالی برای این مساله داستان حضرت موسی است. لشکر فرعون به دنبال حضرت موسی و پیروان او بود تا این که آنها به رود نیل رسیدند، در اینجا جلوی حضرت موسی و پیروانش دریا بود و پشت سر آنها هم سپاه فرعون قرار داشت. پیروان حضرت موسی گفتند: کار ما تمام است؛ «فَلَمَّا تَراءَا الْجَمْعانِ قالَ أَصْحابُ مُوسى‌ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ» حضرت موسی در این سختی‌ها خودش را نشان می‌دهد، گفت: «قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ»؛ خدا با من است و من را هدایت می‌کند؛ رهبر انقلاب از این آیه، استفاده زیادی می‌کند.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: بحث‌هایی مثل کمبود بودجه، بحث‌های حاشیه‌ای است و افرادی با کمترین بودجه، کارهای بزرگی کردند. برخی دیگر هم بودجه‌های زیادی دارند، اما کاری نمی‌توانند انجام بدهند. باید راه‌هایی که بتوانیم در حوزه جوانان در کشورهای آمریکای لاتین کار کنیم را شناسایی کنیم. یکی از راه‌ها، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. امروز بزرگ‌ترین کشور دنیا، کشور فضای مجازی است که ۶۳.۲ درصد از مردم جهان یعنی پنج میلیارد نفر در این فضا، حضور دارند و بیشترین درصد حضور در فضای مجازی متعلق به آمریکا است، جوانان هم استاد حضور در فضای مجازی با زبان‌های بومی هستند. باید از این فضا و بستر استفاده کنیم.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به لزوم کار تشکیلاتی بین جوانان اهل‌بیتی اظهار کرد: امروزه همه معتقدند اگر بخواهیم کاری در دنیا انجام بدهیم، باید با تشکیلات جلو برویم و دیگر کار تکی جواب نمی‌دهد.

  • گزارش تصویری | حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در جمع جوانان مسلمان آمریکای لاتین

    گزارش تصویری | حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در جمع جوانان مسلمان آمریکای لاتین

    آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای حضور در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع جوانان مسلمان آمریکای لاتین در شهر «سائوپائولو» برزیل حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند/ وظیفه مبلّغان در معرفی مکتب اهل‌بیت(ع)

    آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند/ وظیفه مبلّغان در معرفی مکتب اهل‌بیت(ع)

    به گزارش پایگاه رسمی مجمع جهانی اهل بیت (ع) - آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا کرد. ملا عبدالرزاق لاهیجی تعبیری در مورد حضرت امیرالمومنین(ع) دارد با این مضمون که خود امام علی(ع)، معجزه تربیتی رسول اکرم(ص) بودند. حضرت پیامبر(ص) دو معجزه قولی و فعلی داشتند، حدود شش هزار معجزه فعلی از رسول اکرم(ص) نقل شده است و معجزه قولی پیامبر(ص) هم قرآن است.

    وی اضافه کرد: ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی رخ بدهد. یک نظریه‌پرداز غربی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفت «دیگر انقلاب دینی هیچ وقت در دنیا نمی‌افتد و همه انقلاب‌ها لائیسیته و سکولار خواهند بود، اما امام خمینی(ره) تاکید کردند که چنین انقلابی آن هم در عرصه مدرنیته، رخ می‌دهد. لذا فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تاکید کردند که هدف ما باید نقش‌آفرینی پیروان اهل‌بیت(ع) برای آینده روشن جهانی، از طریق نشر معارف اهل‌بیتی جهت مقابله با استکبار و نظام سلطه با استفاده از الگوهای موجود باشد.

    تبلیغات غربی‌ها علیه مکتب اهل‌بیت(ع)

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: امروز غول رسانه‌ای در اختیار غربی‌ها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) را خشونت‌طلب معرفی کنند، حال آن که مکتب اهل‌بیت(ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرف‌ها برای این است که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در مقابل زور می‌ایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان می‌دهند. امروزه با یک تحریف خطرناک مواجه هستیم، بعضی می‌گویند «اسلام، اسلام رحمانی است». این درست است که اسلام بر پایه رحمت است، اما آیا باید در برابر ظلم و بردگی و استعمار و استثمار سکوت کرد؟ آنها می‌خواهند که همه سکوت کنند و هیچ کس یک کلمه حرف نزند. اسلام رحمانی از یک طرف، اما از آن طرف باید در برابر ظلم مقاومت کرد؛ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم».

    آیت‌الله رمضانی با اشاره به تلاش‌ها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربی‌ها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند. رسول اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «سَيأتي على اُمَّتِي زَمانٌ لا يَبقى مِن القرآنِ إلاّ رَسمُهُ، و لا مِنَ الإسلامِ إلاّ اسمُهُ»؛ به زودى روزگارى بر امّت من فرا مى‌رسد كه از قرآن جز نوشته‌هايش و از اسلام جز نامش باقى نمى‌ماند. زمانی می‌آید که اسلام را کاملا وارونه می‌کنند، به گونه‌ای که نه نمازی، نه روزه و نه امر به معروفی در آن باشد. الان در غرب می‌گویند نماز و روزه به این شکل لازم نیست و دنبال جایگزین برای این فرایض هستند. زمانی ما بیست و یک ساعت در روز در شهر هامبورگ آلمان، روزه‌دار بودیم، می‌گفتند امروزه روزه یعنی این که اگر قبل از ماه رمضان، گوشت زیاد می‌خوردید، الان کمتر بخورید، اگر قبل از ماه رمضان، پارتی می‌رفتید، در ماه رمضان به پارتی نروید، اگر قبل از ماه رمضان غذاهای خوشمزه می‌خوردید، در ماه رمضان، این غذاها را نخورید، نه این که در ماه رمضان در طول روز هیچ چیزی نخوردید و نیاشامید!

    39db3ab9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    وی ادامه داد: الان در شهر برلین پایتخت آلمان، نماز جمعه‌ای داریم که امام جمعه‌اش، یک خانم است! می‌آید و مکتب لیبرال را ترویج می‌کند؛ می‌گویند چه کسی گفته است که نماز را باید به عربی خواند؟! بسم الله می‌گویند و بعد از آن، معادل انگلیسی‌اش را هم می‌گویند، بعد همین عربی نماز را هم تعطیل می‌کنند و فقط انگلیسی‌اش می‌ماند، بعد انگلیسی‌اش را هم تعطیل می‌کنند، بعد رو به قبله بودن در نماز را هم تعطیل می‌کنند، می‌گویند لازم نیست نماز را به سمت قبله خواند، به سمت هر جهتی که بایسیتم، خداوند است! این یک تهدید بزرگ است. اسلام اگر در عرصه اجتماعی یا عرصه سیاسی حضور نداشته باشد، چیزی از آن نمی‌ماند. دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند، این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم و بدانیم که وظیفه مهم ما چیست.

    وظیفه مهم مبلغان برای معرفی مکتب اهل‌بیت(ع)

    دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین(ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی‌تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.» ما دنبال شیعه‌سازی نیستیم؛ گرچه که در دنیا متهم به شیعه‌سازی شده‌ایم. ما باید معرفی کنیم و نه دعوت، این نکته خیلی مهم است. اگر یک مسیحی در جایی شیعه شد، این عبارت را به زبان نیاورید که من مسیحی را شیعه کردم، بلکه بگویید من مسیحی را با مکتب اهل بیت(ع) آشنا کردم؛ حالا می‌خواهد تشیع را بپذیرد یا نپذیرد.

    آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: ما می‌خواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهل‌بیتی چیست و در این راستا باید متن و درسنامه تهیه کنیم و در فضای مجازی حضور یابیم و شبکه تبلیغی به وجود بیاوریم و با همدیگر ارتباط داشته باشیم و تجربیاتمان را به همدیگر انتقال بدهیم. باید جوانان را شناسایی کنیم و آنها را با مکتب اهل‌بیت(ع) انس بدهیم. این نکته مهمی است که باید به دنبال آن باشیم. یک موسسه‌ای باید باشد که فقط قرآن و صوت، لحن، تفسیر و مفاهیم آن را معرفی کند، موسسه دیگری باید نهج‌البلاغه را معرفی کند، یک موسسه‌ای هم باید باشد که صحیفه سجادیه را معرفی کند.

    رفتار پیروان اهل‌بیت(ع)؛ معرّف مکتب و اهل‌بیت(ع)

    وی افزود: امام موسی صدر، جمله‌ای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون می‌گفت که اگر می‌خواهیم امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق می‌توانیم حضرت امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی(ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولى مرا با پرهيزگارى و تلاش (براى پاک زيستن) و عفت و پيمودن راهِ درست يارى دهيد. اگر امام علی(ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. از دانشمند اهل سنت پرسیدند: در مورد علی(ع) چه می‌گویی؟ او پاسخ داد: علی آن کسی است که نود هزار منبر ساختند تا او را لعن و سبّ کنند. در زمان معاویه، منبرهای زیادی برای سبّ حضرت امیرالمومنین(ع) ساخته شد، اگر خطیب جمعه در نماز جمعه، ایشان را سبّ نمی‌کرد، قضای آن را به جا می‌آورد! نام امام علی(ع) را زیر پا می‌زدند و با این حال، حضرت امیرالمومنین(ع) محبوب عالمیان شد. حالا اگر امام علی(ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت می‌گیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطر نشان کرد: هم تشکیل مجمع محلی و هم تشکیل مجمع مبلّغان یا علما در آمریکای لاتین لازم است، البته باید جزئیات آن مورد بحث قرار بگیرد و اساسنامه آن نوشته و ثبت شود و مراحل قانونی آن طی شود. تربیت نسل جوان، نکته مهمی است که باید به آن توجه زیادی صورت بگیرد. تربیت طلاب آمریکای لاتین باید تقویت شود. در زمینه دانشگاهی هم امکان تحصیل جوانان مستعد منطقه آمریکای لاتین در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) وجود دارد.

    دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: اگر اسلام در عرصه اجتماعی یا عرصه سیاسی حضور نداشته باشد، چیزی از آن نمی‌ماند. دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

  • کتاب «فی رحاب اهل‌بیت(ع)؛ اسطوره تحریف القرآن» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد

    کتاب «فی رحاب اهل‌بیت(ع)؛ اسطوره تحریف القرآن» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد

    به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کتاب «فی رحاب اهل‌بیت(ع)؛ اسطوره تحریف القرآن» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

    این اثر پژوهشی در مسأله تحریف قرآن از نظر شیعه و اهل سنت است. به اعتقاد نگارنده، برخورداری قرآن از عوامل نگه‌دارنده و مصونیت ذاتی، اهتمام ویژه پیامبر(ص) به جمع‌آوری و حفظ قرآن، تأکید سنت نبوی متواتر بر سلامت قرآن و کوشش بی‌سابقه مسلمانان تا قرون حاضر نسبت به محافظت از قرآن از جمله دلایل اصلی مصونیت قرآن از تحریف است.

    به عقیده وی تنها عده قلیلی از علمای عامه که تمام آن‌چه در صحاح و مسانید آمده را صحیح می‌پندارند، به روايات تحریف توجه کرده‌اند. بررسی نمونه هایی از روایات تحریف، تشویق امامان معصوم (ع) به انس با قرآن رایج در میان مسلمانان، تبیین موضع ایشان در قبال افراط و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در فهم معانی قرآن صورت گرفته و جلوگیری از دخالت اسرائیلیات در تفسیر آن از دیگر مباحث این کتاب است.

    جلد اول کتاب «فی رحاب اهل‌بیت(ع)؛ اسطوره تحریف القرآن» به قلم عبدالرحیم موسوی است و از سوی مرتضی ترابی ترجمه شده و در قطع وزیری منتشر شده است.

    82d93ab9-97a2-4757-a2c7-d133ef07b230.jpg

    علاقه‌مندان برای دریافت این اثر می توانند به ساختمان معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به آدرس قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6 مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02532131307 تماس بگیرند.

    کتاب «فی رحاب اهل‌بیت(ع)؛ اسطوره تحریف القرآن» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد.

  • عکس خبری | حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین

    عکس خبری | حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین

    آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش در جمع علمای و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین حضور یافت.

  • گزارش تصویری | حاشیه‌هایی از همایش «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» در سائوپائولو برزیل

    گزارش تصویری | حاشیه‌هایی از همایش «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» در سائوپائولو برزیل

    همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» با حضور آیت‌الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و همچنین نماینده وزارت دادگستری برزیل، نماینده کنفدراسیون کاردینال‌های این کشور، برخی کشیش‌ها و شخصیت‌های مسیحی سائوپائولو، مسئولان سیاسی شهر و ایالت سائوپائولو و جمعی از علما و مبلغان و شخصیت‌های دینی آمریکای جنوبی در «سائوپائولو» برزیل برگزار شد.

مراسم تجلیل از دست اندرکاران کنگره «نقش شیعه در علوم اسلامی» با حضور دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)

جمعه, 04 خرداد 1397

پایگاه‌های مرتبط

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
9+4=? کد امنیتی