هفتمین دور گفتگوی دینی اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی آغاز شد

هفتمین دور گفتگوی دینی اسلام كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با موضوع "نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی" پیش از ظهر امروز با حضور اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري اهل بيت(ع) ـ ابنا ـ هفتمین دور گفتگوی دینی اسلام كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با موضوع "نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی" پیش از ظهر امروز - سه‌شنبه 23 آذر - با حضور اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد.

این دور از گفتگوها با حضور «ابوذر ابراهیمی‌تركمان» رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «جاثلیق آرام كشیشیان» رهبر ارامنه حوزه سیلیسی، «آیت‌الله تسخیری» مشاور ویژه رهبری در حوزه جهان اسلام و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «اسقف سیبوه سركیسیان» خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران، «اسقف گریگور چیفیچیان» خلیفه ارامنه آذربایجان، «پدر روحانی سپیان كچدجیان» خلیفه ارامنه اصفهان، «حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب» رییس دانشگاه ادیان و مذاهب و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نمایندگان ارامنه، آشوریان، كلیمیان و زرتشتیان و جمعی از دانشگاهیان و فعالان حوزه گفتگوهای دینی، برگزار شد.

«حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری» رییس مركز بین‌المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آغاز این دور از گفتگوها، برگزاری این نشست را برقراری ارتباط بین رهبران ادیان آسمانی دانست.

وی گفت: امروزه شاهد وضعیت نابهنجاری در جامعه انسانی هستیم و متأسفانه دشمنان ادیان الهی این وضعیت را زاییده تعلیمات و آموزش‌های آسمانی می‌دانند و ادیان الهی به خصوص اسلام را متهم در این باره متهم می‌كنند و آموزه‌های اسلامی را اساس خشونت‌های جهان معاصر می‌دانند.

«تسخیری» تأكید كرد: حقیقت امر این است كه اگر اندكی قبل و به دهه‌های قبل بازگردیم، خواهیم دید كه چه عاملی خشونت‌ها را در جهان حاكم كرده است. حدود یك قرن پیش عده‌ای با نظریه‌‌پردازی‌های غلط، تلاش كردند تا ایمان به خدا و ادیان را سست كنند و متأسفانه شاید رهبران ادیان خیلی متوجه حربه شیطانی آنان نبودند و آنانی كه مصلح بودند و فریاد بر سر این طاغوت‌گری‌ها می‌زدند، ملامت می‌شدند.

وی ادامه داد: متأسفانه كار این استكبارگران ثمر داد و امروزه گروه‌های تكفیری و افراط‌گری به عنوان نماد ادیان در صحنه حركت می‌كنند.

رییس مركز بین‌المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: خرسندیم از اینكه امروزه رهبران ادیان مختلف با تلاش خود زندگی طبیعی مردم به به حالت اول آن بازمی‌گردانند. در این راستا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیش از 2 دهه تلاش داشته تا روابط بین رهبران ادیان الهی را تقویت كند و ثمرات آن امروز دیده می‌شود و تا چند دهه دیگر قابل مشاهده خواهد بود.

در این نشست دو روزه، اندیشمندان مسلمان و ارمنی مقالات خود را با موضوعات "رسانه و آموزش و نقش آن در ریشه‌كن‌سازی خشونت از جامعه و خانواده با بهره‌گیری از اخلاق و عقلانیت"، "دین و خشونت و برداشت‌های متفاوت و تأثیرگذاری اجتماعی"، "نقش رهبران دینی در اشاعه صلح و احترام متقابل برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت" و "احترام به حقوق بشر برای جلوگیری از برداشت‌های نادرست از دین" ارائه خواهند داد.

بنا بر اعلام این خبر، ششمین دور گفتگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با عنوان "همكاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه" اسفند ماه سال 1393 در لبنان برگزار شده بود.

Leave a comment

You are commenting as guest.

Ahl Al-Bayt World Assembly

The Ahl al-Bayt World Assembly  is an international non-governmental organization (INGO) that was established by a group of Shiite elites under the supervision of the great Islamic authority of the Shiites in 1990 to identify, organize, educate and support the followers of Ahl al-Bayt.

  • Tehran Iran
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

Contact Us

Issue
Email
The letter
5-2=? Captcha