آیت الله رمضانی: مخاطبان را خوب بشناسیم و بر اساس ادبیات آنان اسلام ناب را معرفی کنیم/ ابعاد معنوی، اخلاقی و عرفانی اسلام تبیین شود

Saturday, 11 December 2021

    جمعی از طلاب آلمانی حوزه علمیه قم با آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن جلسات مجمع قم، دیدار و گفت و گو کردند.

جمعی از طلاب آلمانی حوزه علمیه قم با آیت الله «رضا رمضانی» دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که روز پنج شنبه 18 آذرماه 1400 در مجمع قم برگزار شد، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر ضرورت حضور طلاب و روحانیون در مراکز دانشگاهی و آکادمیک آلمان تأکید کرد.

* از سیره و زندگی حضرت زینب(س) درس بگیریم

آیت الله رمضانی در این دیدار با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار داشت: باید از سیره و زندگی حضرت زینب(س) درس بگیریم. به ویژه رسالت تبلیغ ایشان از واقعه کربلا که به عنوان تحلیل گر این جریان مهم تبلیغی، توانست الگو و نمونه ای برای زنان عالم شود.

وی عمل کردن به تکلیف را از خصوصیات حضرت زینب(س) برشمرد و افزود: با اینکه مصیبت کربلا کمرشکن بود اما حضرت زینب(س) همه سختی ها را جمیل و زیبا می دید و این باید برای ما سرلوحه و الگو باشد.

 

9371882dcce45ee625a0ce0ba5d0b81d_462.jpg

 

* مخاطبان خود را خوب بشناسیم و بر اساس ادبیات آنان، اسلام ناب را معرفی کنیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه هیچ زمانی به مثل این دوران، شرایط برای معرفی اسلام ناب وجود نداشته است، در ادامه گفت: برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در بهترین زمان به سر می بریم؛ مهم این است که مخاطبان خود را بهتر بشناسیم و بر اساس ادبیات آنان، اسلام ناب را معرفی کنیم. برای معرفی اسلام، شناخت زبان منطقه ضرورت دارد و الحمدلله شما به زبان آلمانی تسلط دارید.

وی زبان آلمانی را از زبان های مهم دنیا معرفی کرد و ادامه داد: زبان آلمانی در دنیا اهمیت زیادی دارد و بسیاری از مباحث جدید در عرصه های دین شناسی، فلسفه و علوم انسانی توسط آلمانی ها مطرح شده است. همچنین پس از زبان انگلیسی، کتاب های آلمانی بیشترین تیراژ را دارند. یکی از افرادی که در زبان آلمانی تخصص دارد می گفت که خیلی از زبان ها تعیّنی است اما زبان آلمانی تعیینی است و اساتید این زبان، قواعد آن را استخراج کرده اند و زبانی قاعده مند است.

* ضرورت حضور دانش آموختگان حوزه در مراکز آکادمیک آلمان

آیت الله رمضانی همچنین بر ضرورت حضور طلاب و روحانیون در مراکز دانشگاهی و آکادمیک آلمان تأکید کرد و گفت: متأسفانه افرادی که بتوانند در مراکز آکادمیک حضور پیدا کنند کم هستند. در یکی از جلسات به یکی از مسئولان دانشگاهی آلمان گفتم که شما کسانی را دعوت می کنید که قرائت غالب شیعه را ندارند و صاحب قرائت مغلوب هستند؛ شما باید افرادی را از حوزه دعوت کنید که نگاه حدأکثری به دین داشته باشند؛ چون احکام اجتماعی دین اسلام از احکام فردی آن بیشتر است.

وی خطاب به طلاب آلمانی مقیم قم گفت: شما فارغ التحصیل مکتب اهل بیت(ع) هستید و باید در رفتار و عمل خود این را نشان دهید. وقتی که حرفی می زنیم بگویند که اینها تربیت یافتگان مکتب امام صادق(ع) هستند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، توجه به عقلانیت و فقاهت را مهم برشمرد و افزود: ضروری است که این دو اصل در رفتارهای فردی و اجتماعی ما مثل حلم، وفاداری، مدارا و ... ظهور و بروز داشته باشد.

 

c7588853d975607658e9c3a1aa5a0dc0_747.jpg

 

* وظایف طلاب آلمانی پس از بازگشت به کشور خود

وی درباره وظایف طلاب آلمانی پس از بازگشت به کشور خود، گفت: از قم که به کشور خود بر می گردید، قبل و بعدِ شما باید متفاوت باشد و بگویند این ها تربیت شده اند و حرف زدن، راه رفتن، خوردن، آشامیدن و ... آنها فرق کرده است. باید مردم را با خدا آشنا کنید. افراد زیادی تلاش کردند تا نام خدا را محو کنند اما شما باید آنها را به منزل اهل بیت(ع) ببرید و امین و امانت دار باشید. دین به عنوان امانت به ما سپرده شده است. در دیداری که با مرحوم آیت الله بهجت داشتم ایشان فرمودند که "خدا را به شما می سپارم." یعنی نام و یاد خدا را عده ای می خواهند محو کنند و ما باید احیاء کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به وظایف فردی و اجتماعی مبلّغان اشاره کرد و گفت: باید دین را در خودمان پیاده کنیم و پس از آن دیگران بهره مند شوند. باید عامل باشیم، درست تربیت شویم و درباره خود، دیگران و خدا "ادب" را رعایت کنیم. یعنی ادب با نفس ادب با خلق و ادب با خدا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروزه در غرب اسلام را وارونه معرفی می کنند، افزود: برخی اسلام را با حذف شریعت معرفی می کنند به گونه ای که امر به معروف، حج، خمس، زکات و ... در اسلام نباشد و به دنبال بهانه هستند تا تکالیف دینی را انجام ندهند. در آلمان مسجدی لیبرال درست کرده اند که یک خانم امام جماعت آن است! همچنین اسلام را به صورت فردی و تجربی بیان می کنند.

* ضرورت برجسته کردن بُعد معنوی، اخلاقی و عرفانی اسلام

آیت الله رمضانی بر ضرورت برجسته کردن بُعد معنوی، اخلاقی و عرفانی اسلام تأکید کرد و گفت: معنویت، اخلاق و عرفان اسلام از شریعت به دست می آید و شریعتی که برای انسان مسلمان برنامه ارائه می کند، بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت: اینگونه نباشد که در عرصه تبلیغ جملاتی بگوییم و برویم؛ باید مفاهیم و معارف را به دل و جان مخاطب بنشانیم؛ بر اساس قرآن ما مأمور به "بلاغ" هستیم و باید در دل و جان مردم تأثیرگذار باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خطاب به طلاب آلمانی مقیم قم گفت: با جوانان انس بگیرید و در اردوهای آنان شرکت کنید و به سؤال های آنان پاسخ بگویید چون اشکالات و شبهات در اروپا برای جوانان بسیار مطرح می شود. همچنین تلاش کنیم تا از دانش دین و معنویت در مسیر تهذیب نفس، بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه باید ابهت علمی و معنوی داشته باشیم، گفت: ضروری است که نحوه مواجهه با مخاطبان را بلد باشیم و قرآن نحوه مواجهه را با حکمت، موعظه و جدال احسن بیان کرده است. باید آراسته به مکارم اخلاق شویم تا در محاسن اخلاق موفق باشیم. محاسن در برخورد با دیگران مشخص می شود اما مکارم به درون خود انسان و جنبه تربیت نفسانی ارتباط دارد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به طلاب آلمانی مقیم قم توصیه کرد که با بخش های مختلف مجمع جهانی اهل بیت(ع) مرتبط باشند و در تشریح فعالیت های مجمع گفت: دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با 16 رشته فعال است و از 14 ملیت، دانشجویانی در این دانشگاه حضور دارند. شبکه ثقلین 18 میلیون مخاطب دارد. خبرگزاری ابنا با 25 زبان فعال است. مبلغان زیادی در سراسر دنیا داریم و تاکنون بیش از دو هزار کتاب به 61 زبان چاپ کرده ایم. همچنین ویکی شیعه به 12 زبان فعال است و بازدید کننده بسیاری از سراسر دنیا دارد.

 

134ce63057f068a219a0df338fb0b723_599.jpg


پرسش و پاسخ:

آیت الله رمضانی در پاسخ به یکی از حضار درباره نحوه موضع گیری طلاب در انتخابات کشورهای غربی گفت: ما مخالف قوانین مدنی کشورها نیستیم و این را باید تأکید کنید و نسبت به رعایت قوانین حساس باشید.

وی با تأکید بر اهمیت حضور در انتخابات افزود: مسلمانان ساکن در غرب باید حضور فعال در جامعه پیدا کنند. یکی از عرصه های این حضور، همین شرکت در انتخابات است. هم اکنون برخی از مسلمانان شهردار و یا نماینده مجلس شده اند. اگر چند نماینده مسلمان در مجلس آلمان نماینده داشته باشیم بهتر است یا اصلاً نماینده نداشته باشیم؟ بدیهی است که اگر نماینده مسلمان داشته باشیم بهتر است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین اظهار داشت: البته اگر در شهری نمی توانیم دین خود را حفظ کنیم و دین ما در خطر است، نباید آنجا حضور پیدا کنیم.

وی وضعیت حضور مسلمانان در غرب را خوب توصیف کرد و گفت: حضور امروزه مسلمانان را با 50 سال پیش مقایسه کنید؛ الان مسلمانان و مراکز اسلامی در غرب بسیار زیاد شده است و مسلمانان در غرب هرچه قدر تکثیر شوند و فرزندآوری آنان زیاد باشد بهتر است و باید از فرزند آوری مسلمانان حمایت شود.

آیت الله رمضانی تأکید کرد: حضور و شرکت سیاسی مسلمان در انتخابات باید بر اساس قواعد و ضوابط، پررنگ و تأثیرگذار باشد. اگر می توان با رأی دادن و حضور نمایندگان مسلمان در مجلس و تصویب منع اهانت به مقدسات اسلام، فعالیتی انجام داد باید انجام دهیم تا کسی به مسلمانان و ارزش های آنان اهانت نکند. گاهی حضور مسلمانان باعث تحولات عظیم می شود؛ برای نمونه حضور تجار و مبلغان متدین در اندونزی باعث مسلمان شدن این کشور شد و رفت و آمد تجار مسلمان نقش زیادی در مسلمان شدن کشور اندونزی داشتند.

وی در پایان گفت: امروزه بر اساس قوانین خود غربی ها، آزادی عمل وجود دارد و شیعیان و مسلمانان در غرب می توانند شبکه حقوق دانان برای استیفای حقوق شیعیان و مسلمانان ایجاد کنند.

برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا را کلیک کنید.

Ahl Al-Bayt World Assembly

The Ahl al-Bayt World Assembly  is an international non-governmental organization (INGO) that was established by a group of Shiite elites under the supervision of the great Islamic authority of the Shiites in 1990 to identify, organize, educate and support the followers of Ahl al-Bayt.

  • Tehran Iran
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

Contact Us

Issue
Email
The letter
2+5=? Captcha