آیت‌الله رمضانی: اربعین مدرسۀ بزرگ تربیتی است و انسان را در مسیر توحیدی قرار می‌دهد

سه شنبه, 14 شهریور 1402

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که در پیاده‌روی اربعین امسال شرکت کرده است با خبرنگار ابنا گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله رمضانی: اربعین مدرسۀ بزرگ تربیتی است و انسان را در مسیر توحیدی قرار می‌دهد

به گزارش پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که در پیاده‌روی اربعین امسال شرکت کرده است با خبرنگار ابنا گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در این گفت‌وگو اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که این توفیق را به ما عنایت  فرمود که امسال هم موفق شدیم در کنار خیل مشتاقان اباعبدالله علیه السلام در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کنیم.

وی درباره جلوه‌های زیبای اربعین گفت: در ابعاد معرفتی، اخلاقی، ایثار، گذشت  خدمت، اخلاص و بسیاری از موضوعات  دیگر، فضای بسیار زیبایی را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم. انسان وقتی وارد این فضا می‌شود فضای تربیتی را برای خود فراهم میبیند تا آراسته به  ارزش های انسانی شود.

وی با بیان اینکه عاشورا اگر به دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد یک معجزه تاریخی است، افزود: اعجاز این معجزه هنوز وجود دارد. عاشورا از لحاظ خلوص و بقا، معجزه بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره جلوه‌های شکوه مجالس اباعبدالله اظهار داشت: دنیا مجذوب قیام عاشورا شده است و عشق به  امام حسین (ع) را در دل‌شان دارند. هر سال جمعیت عزاداران با شکوهتر می‌شود؛ نه فقط در ایران، عراق و کشورهای شیعه نشین، بلکه در دنیای غرب هم اتفاق بزرگی رخ داده است. وقتی که محرم می‌شود در همه جای دنیا خیمه به پا می‌کنند، برای امام حسین علیه السلام مجلس معرفت می‌گیرند و قیام ایشان را تحلیل می‌کنند؛ بر مظلومیت امام حسین علیه السلام اشک می‌ریزند، گریه می‌کنند و تلاش میکنند از این جریان مهم الگو بپذیرند.

وی درباره شکوه راهپیمایی اربعین عنوان کرد: در راهپیمایی اربعین از تمام دنیا مسلمان و غیر مسلمان، شیعه غیر شیعه حضور پیدا می‌کند که تمام این جلوات، جلوات زیبایی است. باید آمد صحنه را دید چون قابل وصف نیست. گاهی بخش کوچکی از این شکوه را صدا و سیما، شبکه‌ها و رسانه‌ها نشان می‌دهند که واقعاً بخش بسیار کوچکی از این واقعه است.

آیت الله رمضانی ادامه داد: هر کسی با نگاه و زوایه دید خود اربعین را تحلیل و بررسی می‌کند. برخی نگاه معرفتی دارند چون اربعین مسیر انسان را در مسیر توحیدی قرار می‌دهد تا او را متوجه حق کند. به دلیل اینکه امام حسین علیه السلام حقیقت توحید را احیا کرد. لذا عرصه معرفت برای انسان عیان می‌شود و زیبایی‌های دعای عرفه را مشاهده میکند. انسان به واسطۀ امام حسین علیه السلام به محبوب خودش راه پیدا می‌کند؛ همان خدایی  که امام حسین علیه السلام در آخرین لحظاتش سر به سجده می‌گذارد  و می‌گوید: «یا رب لا اله سواک یا غیاث المستعیثین» این اوج نگاه توحیدی امام حسین علیه السلام است. یا زمانی که حضرت علی اصغر(ع) را  در آغوش خود جا می‌دهد عرض میکند: «خدایا  این حادثه بزرگ برای من آسان است چون در محضر توست چون تو می‌بینی.» ایشان بزرگترین درس را  برای بشریت می‌دهد.

وی در تحلیل اربعین از منظر ارزشی و انسانی گفت: در اربعین ارزش‌های انسانی را کاملاً مشاهده می‌کنیم؛ توجه و کمک کردن و ایثار به دیگران از صحنه‌های دیدنی است و قابل وصف نیست. موکب‌داران در طول سال پس‌انداز می‌کنند و آن را در ایام اربعین برای میهمانان و زائران امام حسین علیه السلام خرج می‌کنند، بسیار کار ارزشمندی است؛ آنان زائر را به زور به خانه‌هایشان می‌کشانند تا به بهترین شکل پذیرایی کنند،  پای زوّار را می‌شویند، غذا برای آنان آماده  کرده و برای استراحت جا برای زائران  پهن می‌کنند. اگر اتفاقی بیفتد و که زائر از امکانات استفاده نکند، آنها ناراحت می‌شوند. اینها هم صحنه‌های بسیار زیبایی است و در این صحنه‌ها اخلاق و فضایل انسانی ظهور و بروز پیدا می‌کند. البته اینها فوق عقل است و غیر از عشق و حب به امام حسین علیه السلام، انسان نمی‌تواند تفسیر و معنای دیگری برای آن داشته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه درباره کارهای فرهنگی در راهپیمایی اربعین گفت: در بخش‌ها و موضوعات مختلف قرآنی، معارف دینی، بحث مقاومت و ... موکب‌ها کارهای هنری و فاخری به شکل‌های متنوع انجام می‌دهند. نهضت امام حسین علیه السلام یک نهضت حماسی بود و نهضتی برای امت اسلامی بود. انسان این اجتماع عظیم را باید از این منظر تحلیل کند. این راهپیمایی در ذیل مدیریت هدایت الهی است؛ خداوند تبارک و تعالی قلوب مردم را جهت می‌دهد تا در این واقعه عظیم حضور پیدا کنند ما با بزرگترین همایش معنوی به تمام معنا و با نگاه توحیدی و عقلانی مواجه هستیم. چنین  همایشی را در تاریخ به این شکل نداشته‌ایم و مشاهده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خدای متعال امام حسین علیه السلام را برای آخرالزمان ذخیره قرار داد، افزود: ما درطول تاریخ از امام حسین(ع)، مجالس و کلمات حسینی بهره‌مند شده ایم اما امروزه این فرهنگ به یک جریان جهانی تبدیل شده است. لذا ما باید از آن الگو بگیریم.

آیت الله رمضانی درباره کارکردهای اربعین گفت: اربعین از یک منظر می تواند زمینۀ جهل زدایی و حیرت‌زدایی در جامعه را رقم زند. امام حسن عسکری علیهم السلام  فرمودند که زیارت اربعین یکی از علایم پنج گانه مومن است. امام حسین علیه السلام حجت را بر همه تمام کرد و همه را نصیحت کرد. امام جان می‌دهد  تا مردم از حیرت و سرگردانی بیدار شوند و وظایف  خود را  بشناسند. این  یک نوع بیداری برای انسان خواهد بود

وی افزود: در راهپپمایی اربعین افراد زیادی از ملیت‌های مختلف حضور پیدا می کنند  و به واسطه این امر مشترک، اجتماع بزرگ جهانی پدید می‌آید. یعنی اربعین جریانی بین المللی است. لذا ما درباره اربعین باید یک نگاه بین‌المللی داشته باشیم؛ چون افراد زیادی از ملل مختلف می‌آیند، متحول می‌شوند و تحول روحی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره ضرورت فعالیت رسانه‌ای و هنری درباره راهپیمایی اربعین گفت: افرادی که در این اجتماع عظیم، خاطراتی نوشتند را باید جمع‌آوری و تجمیع کرد و اهل هنر با نگاه هنری ورود کنند. همچنین از جنبه‌های عکاسی، مستند سازی و مصاحبه با شخصیت‌ها و ملیت‌های مختلف به این پدیده نگاه  شود.

وی با اشاره به اینکه اربعین یک معجزه تاریخی است، ادامه داد: برای آمدن به راهپیمایی اربعین به کسی پولی داده نمی‌شود. همه هزینه می‌کنند تا در این اجتماع  و  همایش عظیم  حضور پیدا کنند. چه عاملی باعث شده که جمعیت بسیار زیادی از دورترین نقاط دنیا در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کنند؟ آیا می‌توان غیر از معجزه چیز دیگری نامگذاری کرد؟ مگر معجزه چیست؟ لذا راهپیمایی اربعین معجزه است.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه اربعین مدرسۀ بزرگ تربیتی برای انسان‌ها است، ادامه داد: ما افرادی را دیدیم که در مسیر اربعین غذا هم نمی‌خوردند و به یاد تشنگی حسین(ع) و به یاد صحنه‌های دردناکی که در دوره‌ایی از تاریخ افتاده، به کمترین از آب و غذا و استراحت اکتفا می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: از جنبه‌های تربیتی، تعلیمی، توحیدی، اجتماعی، اخلاقی، معنوی، عقلانی و اجتماع عظیم در عرصه بین‌المللی ما می‌توانیم اربعین را مورد بررسی و تحلیل  قرار دهیم.

نظر دهید

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.

مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام)، به عنوان یک تشکل جهانی و غیردولتی، از طرف گروهی از نخبگان جهان اسلام تشکیل شده است. اهل‎بیت(علیهم‎السلام) به این دلیل بعنوان محور فعالیت انتخاب شده‎اند که در معارف اسلامی در کنار قرآن، محوری مقدس را که مورد پذیرش عامه مسلمین باشد، تشکیل می‎دهند.
مجمع جهانی اهل‎بیت(علیهم‎السلام) دارای اساسنامه‎ای مشتمل بر هشت فصل و سی و سه ماده است.

  • ایران - تهران - بلوارکشاورز - نبش خیابان قدس - پلاک 246
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

تماس با ما

موضوع
ایمیل
متن نامه
6*1=? کد امنیتی