موسوی تبریزی: حضرت ابوطالب یک شخصیت بین المللی و ادیان شناس بود

نماينده مجمع جهاني اهل بیت(ع) در سوريه و لبنان گفت: حضرت ابوطالب(ع) یک شخصیت بین المللی بود که جایگاه خاصی بین زعما و دانشمندان داشت.
موسوی تبریزی: حضرت ابوطالب یک شخصیت بین المللی و ادیان شناس بود

نماينده مجمع جهانی اهل بیت(ع) لبنان با اشاره به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: صحبت ها و نقل های تاریخی متفاوتی درباره این شخصیت بزرگوار وجود دارد. مشخص است که دلیل اختلاف نظر در مورد شخصیت حضرت ابوطالب(ع) چه چیزی است؛ اما تاریخ شاهد است که حضرت ابوطالب(ع) چه نقش بزرگی در دعوت مردم به اسلام و توحید داشت و چه کار بزرگی در این زمینه انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید حسن موسوی تبریزی» به مناسبت برگزاری "همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" که به همت مجمع جهانی اهل بيت(ع) در حال برگزاری است، افزود: حمایت و پشتیبانی حضرت ابوطالب(ع) از پیامبر(ص) نشان دهنده عشق این شخصت بزرگوار به توحید و وابستگی او به اسلام و عبادت خداوند یکتا است.

وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ابنا، حضرت عبدالمطلب(ع) را انسانی موحد، خداپرست و مؤمن دانست و تصریح کرد: حضرت عبدالمطلب(ع) که پدر حضرت ابوطالب(ع) و جد پیامبر(ص) بود، در زمان احتضار با این که 10 پسر داشت، تنها دست حضرت ابوطالب(ع) را گرفت و به او وصیت کرد که برای حضرت محمد(ص) که در آن زمان تنها هشت سال داشت، پدری کند، دلیل این انتخاب حضرت عبدالمطلب(ع)، ایمان و توحید حضرت ابوطالب(ع) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی تبریزی با اشاره به "همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" اظهار کرد: در این همایش باید به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) پیش از به دنیا آمدن و پس از به دنیا آمدن پیامبر(ص) و جایگاه او در بین قبیله قریش و مردم مکه پرداخته شود. همچنین این مساله مهم است که بحث در مورد شخصیت حضرت ابوطالب(ع) نباید به بحث ایمان یا عدم ایمان او خلاصه شود.

وی ادامه داد: حضرت ابوطالب(ع) یک عالم و ادیب بزرگ بود و او شاعر بزرگی محسوب می شد که این مساله امتیازی برای یک شخصیت در بین عرب است، ولی تاکنون کار زیادی در زمینه بلاغت و دانش حضرت ابوطالب(ع) نشده است. او دانشمندی دارای بلاغت بود که روابط محکمی با قبایل مکه و پادشاهان حتی پادشاه روم داشت. حضرت ابوطالب(ع) یک شخصیت بین المللی بود که جایگاه خاصی بین زعما و دانشمندان داشت.

نماينده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در لبنان افزود: یکی از ابعاد شخصیت حضرت ابوطالب(ع)، معرفت و عرفان او بود و اشعار به جای مانده از حضرت ابوطالب(ع)، سرشار از عرفان است. او اشعار ذیل را به پیغمبر (صلی‌الله‌ علیه ‌و‌آله) خطاب نمود:

 

وَاللَّهِ لَنْ یَصِلُوا اِلَیْکَ بِجَمْعِهِمْ / حَتَّی اُوَسَّدَ فِی التُّرَابِ دَفِیناً
فَاصْدَعْ بِاَمْرِکَ مَا عَلَیْکَ غَضَاضَةٌ / وَاَبْشِرْ وَقَرَّ بِذَاکَ مِنْکَ عُیُوناً
وَدَعَوْتَنِی وَ ذَکَرْتَ اَنَّکَ نَاصِحِی / فَلَقَدْ صدَقْتَ وَ کُنْتَ قَبْلُ اَمِیناً
وَ ذَکَرْتَ دِیناً قَدْ عَلِمْتُ بِاَنَّهُ / مِنْ خَیْرِ اَدْیَانِ الْبَرِیَّةِ دِینا

موسوی تبریزی تأکید کرد: این ابیات نشان می دهد که حضرت ابوطالب(ع) از ادیان قبلی نیز شناخت داشت.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در مراسم تشییع و خاک سپاری حضرت ابوطالب(ع) حضور داشت و ایشان در این مراسم گریه زیادی کرد به گونه ای که قریش صدای گریه پیامبر(ص) را شنید. رسول اکرم(ص) سال درگذشت حضرت ابوطالب(ع) را عام الحزن به معنای سال غم و اندوه نامید که این اقدام، معنای زیادی دارد. باید به ابعاد شخصیت حضرت ابوطالب(ع) توجه داشته باشیم و این شخصیت را به همه دنیا معرفی کنیم.

این اندیشمند اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: البته در برگزاری این همایش به یک نکته مهم نیز باید توجه داشت و آن اینکه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تأکیدات زیادی در زمینه مسائل دینی و لزوم ایجاد اتحاد بین مسلمانان دارند؛ لذا پرداختن به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) نباید سرنیزه ای برای برخورد با دیگران و زمینه ای برای ایجاد جدایی بین مسلمانان باشد. حتی کفار قریش که افراد بد و سختی بودند، به حضرت ابوطالب(ع) اظهار احترام و تواضع می کردند و برای این شخصیت، احترام قائل بودند.

شایان ذكر است "همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" به همت "مجمع جهانی اهل بيت(ع)" و با همکاری "مؤسسه فرهنگی تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب(ع)"، "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی"، "دفتر تبلیغات اسلامی"، "جامعة المصطفی(ص) العالمیة"، "مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه"، "دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)"، "مؤسسه فرهنگی میراث نبوت"، "جامعة الزهراء(س)"، "پژوهشکده الذریة النبویة"، "مؤسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع)"، "مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص)" و تعدادی از نهادهای دينی و فرهنگی ديگر در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ رجب المرجب ١٤٤٢ (۱۹ تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۹) مصادف با ایام وفات ابوطالب(ع) برگزار خواهد شد.

"کنگره سراسری شعر حضرت ابوطالب(ع)"، "جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع)" و "جشنواره کودکان و نوجوانان حضرت ابوطالب" نیز از برنامه های جانبی این همایش خواهد بود. همچنین دبیرخانه این همایش برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری متنوع دیگری - همچون "همنویسی خوشنویسان برای حضرت ابوطالب" و "محفل شعر آئین مستوری - بزرگداشت حضرت ابوطالب" را برگزار کرد.

برای دسترسی به سایت پنج زبانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) و دسترسی به فراخوان ها و اطلاعات مرتبط با این همایش به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی و اردو ایـنـجـا را کلیک کنید.
     

Ahl Al-Bayt World Assembly

The Ahl al-Bayt World Assembly  is an international non-governmental organization (INGO) that was established by a group of Shiite elites under the supervision of the great Islamic authority of the Shiites in 1990 to identify, organize, educate and support the followers of Ahl al-Bayt.

  • Tehran Iran
  • 88950827 (0098-21)
  • 88950882 (0098-21)

Contact Us

Issue
Email
The letter
3+9=? Captcha